Deel 7: Henrike op bezoek en voetbal kijken... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Joep Jong - WaarBenJij.nu Deel 7: Henrike op bezoek en voetbal kijken... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Joep Jong - WaarBenJij.nu

Deel 7: Henrike op bezoek en voetbal kijken...

Door: Joep

Blijf op de hoogte en volg Joep

14 Augustus 2011 | Suriname, Paramaribo

Vorige keer schreef ik over het alledaagse leven en sindsdien is eigenlijk het alledaagse leven doorgelopen in het verlengde van het verhaal, met af en toe leuke hoogtepuntjes. Zo is Stijn alsnog – met een dag vertraging in Suriname aangekomen – en hebben we ook sinds afgelopen week bezoek van Henrike. Henrike bracht eerst een bezoek aan Bonaire en met een nachtelijke vlucht van 4 uur vertraging is ze in Suriname aangekomen. Voor Henrike is het een weerzien met het land en mensen na 1.5 jaar afwezigheid. Ze logeert bij ons en vermaakt zich opperbest (en wij ook!). Ze is al wezen stappen (met Zohair, want Manu, Aarti en ik lagen ziek op bed), naar Berg en Dal geweest en gisteren zijn we met Henrike, Zohair, Aarti en ondergetekende naar de prachtige bioscoop in de Hermitage Mall geweest.

De komst van Stijn heeft er voor gezorgd dat ik sinds lange tijd weer m’n tennisracket heb opgepakt en ik heb er al een aantal partijtjes opzitten. Erg leuk om te doen en daarnaast blijft de omgeving bij Torarica vrij utopisch om een balletje te slaan. Het gebruik van een tennisracket was wel weer even wennen, na het veelvuldige gesquash van de afgelopen weken. Na alle trainingspotjes met Manuel stond zaterdag 30 juli een echte testcase op het programma met de Open Surinaamse Kampioenschappen. Tot mijn vreugde was ik ingedeeld in de B-poule, omdat de A-poule uit 4 Surinaamse en Nederlandse topspelers bestond. U begrijpt echter dat ik niet zo veel over dit onderwerp zou uitweiden als ik niet de B-poule had gewonnen…Erg leuk om weer in competitief verband iets te doen en helemaal leuk om zo’n toernooitje te winnen die veel vaker spelen (sommige 3 a 4 x in de week) dan ik. Wel een beetje laat om mijn talent te ontdekken, maar ach: beter laat dan nooit! :)

Verder ben ik samen met Sahil en Rajiv (neefje van Sahil) naar de finale van de Olympische Kwalificatiewedstrijd tussen Suriname -23 en Jamaica -23 geweest in het Andre Kamperveen Stadion. De jongens vonden het super spannend, want het was hun eerste bezoek aan een groot stadion in Suriname (Sahil heeft al een keer een bezoek gebracht aan de ArenA. Het belang van deze opmerking wordt later duidelijk). Het blijft wel bijzonder om het gemak waarmee je zo’n stadion binnen komt te vergelijken met een wedstrijd in Nederland. Ik kon letterlijk voor de ingang parkeren en bij de kaartverkoop kreeg ik 2 kaartjes ipv 3 (omdat de kaartjes “op” waren), maar bij de ingang zouden ze dit wel begrijpen, aldus de kaartverkoper. En ja, inderdaad…toen ik vertelde dat de kaartjes op waren konden we rustig met z’n 3-en doorlopen. Eenmaal op de tribune begonnen de vragen/opmerkingen van de jongens die de het bezoek van de wedstrijd memorabel maakte. Hieronder een opsomming:
- “Ik ben voor Nederland en niet voor Suriname…het maakt me dus niet uit wie er wint”
- “Ik ben voor Brazilie en die spelen ook in het geel, dus ik hoop dat Jamaica wint. Suriname is slecht!
- “Krijgen we na 0-0 penalty’s”?
- “Nee, bij gelijkspel is Suriname door op basis van doelsaldo”
- “Joep, waarom staat er hier een hek voor het veld en aan de overkant niet…”. Goede vraag overigens die ik ook niet kon beantwoorden..

Wedstrijd begint…
- “Joep, wat als ze de bal over de muren schieten…”.
- “Dan halen ze de bal weer op en spelen ze verder”
- “Maar wat als de bal door honden wordt opgegeten….
- “Krijgen we eigenlijk met 1-1 penalty’s”?
- “Zoals ik al eerder zei, bij een gelijkspel is Suriname door op basis van doelsaldo”
- “Joep, waarom hebben ze hier niet van die videoschermen zoals in Nederland”
- Omdat zo’n videoscherm duurder is dan dit hele stadion bij elkaar. En waar moeten ze zo’n scherm aan hangen dan?
- “Aan die boom daar verderop”
- “Nee Sa, dat kan toch niet….dan schieten ze het scherm toch kapot…

- “Joep, als ze tegen dat touwtje van die vlieger schieten die verderop in de lucht hangt…moeten ze dan voor die vlieger betalen?
- < Rajiv> “Krijgen we bij 2-2 penalty’s”?
- “Zuchtend….nee!!!
- “Bij welke gelijke stand krijgen we wel penalty’s”?

- “Joep, krijgt de scheidsrechter betaald”?
- “Ja, en goed ook…”
- 20 SRD?!! (5 euro…)
- “Ja Sa….
- “En krijgen de ballenjongens ook betaald”?
- “Nee, maar die mogen wel gratis naar de wedstrijd kijken”
- “Dat is ook niet eerlijk, want de scheids kijkt ook gratis naar de wedstrijd…”

Corner en grens vlagt dat de corner over de achterlijn is gegaan…
- “buitenspel toch Joep?!…”
- “Nee Rajiv, vanuit een corner kan het geen buitenspel zijn”
- “Jawel hoor, op mijn playstation worden al mijn corners afgefloten voor buitenspel..”
- “Je hebt gelijk Rajiv, het was buitenspel…>

Ondertussen werd er ook nog gevoetbald en werd het in de ‘94e minuut door een zeer dubieuze penalty 2-2 en daarmee gaat Suriname door naar de volgende ronde. De dubieuze penalty leidde tot chaotische taferelen met publiek die uit blijdschap het veld op rent (nog voordat de penalty werd genomen), Jamaicaanse spelers die de scheidsrechter molesteren met als gevolg 2 rode kaarten, politie op het veld om de Jamaicaanse spelers en toeschouwers van het veld te slaan….kortom, het was een heet en gezellig avondje!

Komende week staat er ook weer genoeg op de planning met een opdrachtgever die op bezoek komt, Scholes die een weekje een bezoek komt brengen aan Suriname en vrijdag gaan we met een hele clan naar het binnenland van Suriname, Isadou om precies te zijn. Veel leuke dingen dus weer!

Ik wil graag afsluiten met erg goed nieuws vanaf het thuisfront en dat is dat de hersenscan van Thom geen beschadigingen in de hersenen hebben laten zien. Geweldig nieuws natuurlijk en het zorgt voor nog meer zin om hem in september eindelijk in m’n armen te kunnen sluiten.

Helaas geen foto’s dit keer, maar dat zal ongetwijfeld de volgende keer anders zijn na ons bezoek aan Isadou waar dus Scholes en Henrike ook bij zijn. Wat een gezelligheid!

Gr,
Joep

  • 14 Augustus 2011 - 16:25

    Henrike:

    Zooooo leuk, lachen met die 2 boys naar voetbal. Doe je nog eens....haha. Good to be back!!!

  • 14 Augustus 2011 - 17:08

    Miek:

    Hahahahaha, wat een geweldig verhaal met die twee jongens naar de voetbal!!! En wat leuk dat scholes 'n weekje komt, dat wist ik niet, de weken vliegen om op deze manier joh! Voor je het weet heb je Thom in je handen... (overigens is het niet zo dat er geen beschadigingen zijn gezien op de MRI hoor, tenminste ik weet het niet precies. Neuroloog zei alleen dat de MRI er mooi uitziet, begin september krijgen we de foto's te zien en horen we meer...)

  • 15 Augustus 2011 - 06:52

    Vaders:

    volgens mij moet je vaker met die mannen naar het "stadion". Kun je ons vaker vermaken met je verhalen over hun vragen en opmerkingen en jouw antwoorden daarop..... En kun je Sa verder voorbereiden op alle wedstrijden in de ArenA die hij met je moet gaan bezoeken.
    Kortom: machtig mooi verhaal!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Joep

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 110977

Voorgaande reizen:

01 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

01 Maart 2011 - 30 November -0001

Suriname deel 2

Landen bezocht: