Deel 12: Ouders op bezoek! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Joep Jong - WaarBenJij.nu Deel 12: Ouders op bezoek! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Joep Jong - WaarBenJij.nu

Deel 12: Ouders op bezoek!

Door: Joep

Blijf op de hoogte en volg Joep

28 Maart 2012 | Suriname, Paramaribo

Wederom is het weer veel te lang geleden dat ik een bericht op deze site heb geplaatst. Deze keer heb ik geen excuus: dus sorry!

Het voordeel is wel dat ik hierdoor behoorlijk veel te melden heb. Sterker nog, ik heb zoveel te melden dat ik de gebeurtenissen van afgelopen tijd ga splitsen in 2 delen. In dit deel kom ik terug op het bezoek van m’n ouders en in het volgende deel zal ik een beschrijving doen van de heerlijke vakantie die Aarti en ik hebben gehad op Curacao.

Maar eerst dus de vakantie van mijn ouders: Zondag 5 februari kwamen ze aan op Zanderij en samen met Aarti pikte ik ze op. Het is altijd zo verwonderlijk hoe snel het vertrouwde gevoel er weer is...of je ze gisteren nog gesproken hebt!

In de eerste week dat m'n ouders er waren hebben we vooral leuke dingen in Paramaribo gedaan zoals winkelen en lekker eten. Op donderdag 9 februari vierde mijn vader z’n 59e verjaardag, dus dat was reden voor een mooi feestje. Het plan was om lekker uit eten te gaan, maar eigenlijk leek het ons veel leuker als de hele familie Kanhai op bezoek zou komen en dat we lekker bij ons thuis zelf gemaakte roti zouden gaan eten. Zo gezegd zo gedaan, zonder dat m’n vader het door had werd het steeds drukker in huis en werd het ook duidelijk dat we niet meer weg zouden gaan. Onder begeleiding van wat Chinees vuurwerk werd de roti en whiskey uitgepakt en hebben we bij ons thuis een erg gezellige avond gehad met dus lekker eten en lekker drinken.

Voor het eerste weekend had Aarti een tour naar Isadou (het binnenland) gepland. We gingen met een gigantische groep richting het zuiden. Zo bestond de groep uit Robin en Kim (vrienden, ook op vakantie in Suriname), Pieter en Floor (Pieter = collega), Paul en Hilde (vrienden van Robin en Kim), Manuel, Frank (medewerker Telenamic) en de gehele familie Kanhai. Kortom, te veel personen om in één busje te stoppen, dus vertrokken we met een bus en een auto richting Atjoni, waar de weg van asfalt over gaat in water. In Atjoni worden dus alle spullen vanuit de bus de boot (uitgeholde boomstam) ingeladen en is het nog een half uur varen richting het vakantie-eiland Isadou.
De bezigheden op Isadou zijn vrij eenvoudig te vertellen met een aantal woorden: eten, drinken, hangmateren, soela-liggen en slapen. Verder hebben we natuurlijk veel gediscussieerd en erg veel gelachen. Zondagmiddag vertrokken we rond een uur of 4 weer richting de stad, waar we om 20.00 uur moe, maar voldaan aan kwamen.

In het 2e weekend van mijn ouders zijn we met Aarti, de kids, m’n ouders en ondergetekende naar Overbridge geweest. Dit was een cadeau dat m’n vader voor z’n verjaardag had gehad, waar Aarti, de kids en ik natuurlijk ook erg blij mee waren! Op Overbridge hebben we lekker gechilled, gefrisbeed, veel “gekeezed” en natuurlijk ook weer lekker gegeten.

In de laatste week zijn m’n ouders nog een nachtje naar Berg en Dal geweest en is m’n moeder op z’n Hindoestaans naar de verkiezing Miss Hindustani World Wide geweest, dat in Suriname werd gehouden. Het is natuurlijk al bijzonder dat zo’n verkiezing in Suriname wordt gehouden, nog “bijzonderder” is het dat m’n moeder er bij kon zijn. Via de zus van Aarti (Nalini) konden ze echter goedkoop aan kaartjes komen, aangezien Nalini de begeleidster was van alle deelneemsters.
Op de zaterdag voor het vertrek van m’n ouders hebben we nog een boot afgehuurd om dollfijnen te spotten op de Surinamerivier en om een bezoekje te brengen aan Braamspunt, het meest noordelijke punt van Suriname. Ikzelf heb meerdere keren een zogenaamde dolfijnentour gedaan, maar heb zelden zoveel dolfijnen gezien als deze zaterdagochtend…het was prachtig en daarmee ook een mooie afscheidstour voor m’n ouders.

Op zondag 26 februari was het moment helaas aangebroken dat m’n ouders weer vertrokken en dat alles weer back to normal was in huize de Jong-Kanhai.
Na het vertrek van m’n ouders is het wel even stil geweest in huis. Niet alleen was het zeer gezellig en zeer vertrouwd dat ze in huis waren, tevens is het gewoon erg gaaf dat je zulke bijzondere momenten als het spotten van dolfijnen en het varen in de jungle kan delen met je ouders die bij je op bezoek zijn. We moesten dan ook met z’n allen weer even op gang komen na het vertrek.

Daar kwam bij dat na het vertrek van m’n ouders onze hond Simba werd gestolen. Op een vrije dag werden de kinderen wakker en die kwamen al snel tot de ontdekking dat er een hond op het erf ontbrak. Toen Sheesha ging informeren bij de buren bleek dat één van onze buren inderdaad had gezien dat een jongen Simba buiten de poort had gelokt en meenam op de fiets. Natuurlijk hebben we afgelopen tijd niks meer gezien of gehoord van Simba, die ongetwijfeld doorverkocht is. Zeer triest en voor mij onbegrijpelijk dat zelfs de honden niet veilig zijn in zo’n mooi land als Suriname.

Verder is het land op dit moment behoorlijk in rep en roer over het voorstel voor de amnesty-wijziging die Bouterse en co afgelopen week hebben ingediend. Ik moet zeggen dat dit voorstel het land behoorlijk in tweeën splitst in voor- en tegenstanders. Dit laatste is volgens mij altijd een slechte zaak en ik ben dan ook zeer benieuwd hoe dit gaat aflopen.

Voor nu is dit even het verslag van de afgelopen tijd. Volgende keer kom ik dus terug op de vakantie op Curacao van medio maart.

Hierbij de foto’s van het bezoek van m’n ouders.

http://www.mijnalbum.nl/Album=EWNPMV7V

Gr,
Joep

  • 28 Maart 2012 - 16:20

    Mark En Lisa:

    Wat een mooi verhaal weer:)
    Gefeliciteerd met Sheesh! We gaan vnv ff skypen:)
    Binnenkort dus snel deel 13;)?
    Kusje!!

  • 28 Maart 2012 - 16:34

    Vaders:

    Weet wat het is..... als je het terug leest realiseer je je weer hoe lekker het was om bij jullie te zijn en hoe mooi we het hebben gehad.....

  • 28 Maart 2012 - 17:04

    Miek & Co:

    Hoewel we natuurlijk prima op de hoogte zijn van alles is t toch weer heerlijk om even n verhaal van je te lezen!

    Idd ook van harte gefeliciteerd met Sheesha, en alvast veel plezier voor t verjaardagsfeestje.

    Kus van ons allemaal

  • 28 Maart 2012 - 17:08

    Leon:

    Klopt het dat het vandaag groot feest waarin iedereen geverfd word? Ik dacht dat ik zoiets op de Nederlandse radio hoorde.

  • 28 Maart 2012 - 18:33

    Jacqueline:

    Leuk weer om je verhaal te lezen, Joep. Ik had natuurlijk ook al wat gehoord van je moeder :-). Het blijft voor ons toch een hele andere wereld. Succes weer met het gewone ritme! En Sheesha: Gefeliciteerd!. Groetjes en kus

  • 28 Maart 2012 - 18:55

    Mam:

    Ja, Joep, wat was het leuk. Wat hebben we het heerlijk gehad. En nu is het al weer een maand geleden. En het was voor ons ook een hele omschakeling: Het "gewone"leven waren we helemaal ontwend.
    Nu weten we hoe jullie daar wonen en werken, dat is heel erg leuk als we nu skypen. Dat gaan we na de voetbal snel weer doen. Nu kan ik je zeker niet storen!! Lieve groetjes voor allemaal en dikke kus, mam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Joep

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 320
Totaal aantal bezoekers 110984

Voorgaande reizen:

01 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

01 Maart 2011 - 30 November -0001

Suriname deel 2

Landen bezocht: