Deel 3: Republiek en Matapica - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Joep Jong - WaarBenJij.nu Deel 3: Republiek en Matapica - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Joep Jong - WaarBenJij.nu

Deel 3: Republiek en Matapica

Door: Joep

Blijf op de hoogte en volg Joep

25 April 2011 | Suriname, Paramaribo

Zoals Henrike het mooi verwoordde in haar reactie op mijn vorige stuk: ik doe het rustig aan het met bijhouden van de website. Op z'n Surinaams zullen we maar zeggen :). Dat heeft niet zozeer te maken met het feit dat er weinig te schrijven valt, het heeft denk ik meer te maken met het gezinsleven waar ik sinds een aantal weken mee te maken heb. Je hebt gewoon minder vaak momenten dat je niet zoveel te doen hebt, zodat je even achter de pc kan gaan zitten om een stuk voor de website te schrijven. Dat geeft niet, dat is juist leuk. Maar voor de frequentie van het plaatsen van stukjes op deze site helpt het in ieder geval niet. Voordeel is wel dat er in de tussentijd weer genoeg gebeurd is!

In de eerste week van april zijn we met een hele groep (familie en vrienden) naar Republiek geweest. Zoals ik al eerder schreef: Republiek heeft eigenlijk helemaal niets, behalve wat huisjes en water. En laat die 2 zaken nou net genoeg zijn om in Suriname een geweldig weekend te hebben! Waar we in Nederland vaak de nieuwste snufjes nodig hebben om onze vrije tijd door te brengen, wordt hier eten opgezet, de hangmat opgehangen en het luchtbed opgeblazen en men geniet! Ik hang daar verder geen waarde-oordeel aan vast, maar het verschil is wel apart en leuk om mee te maken. Ik heb dan ook niet heel veel tekst nodig om te beschrijven wat we in Republiek gedaan hebben, namelijk kaarten, voetballen, hangmateren en zwemmen en het was een prachtig weekend waarbij we allen heerlijk uitgerust terug kwamen.

Dat uitrusten was voor mij wel even nodig, aangezien het behoorlijk pittig is gebleken om direct na aankomst de volgende dag meteen aan de slag te gaan. Ik had hierdoor weinig tijd om even te acclimatiseren en vroeg of laat ga je dat zeker voelen.

De volgers van het eerste uur kunnen zich misschien nog herinneren dat mijn 1e trip een trip was naar de reuzeschildpadden die eitjes komen leggen op het strand van Matapica. Diezelfde trip hebben we met
o.a. een groep collega's afgelopen weekend ook weer gemaakt. Deze keer gingen we echter niet met de helikopter, maar met de boot. Je vaart dan over de Coppenamerivier en via een stuk zwamp kom je bij Matapica uit. Onderweg kwamen we op de Coppenamerivier nog een groep dolfijnen tegen. Matapica bestaat uit een paar hutjes, waar toeristen overdag kunnen verblijven, om s'nachts op zoek te gaan naar Reuzeschildpadden die hun eitjes komen leggen. Na een stuk of 5 schildpadden gezien te hebben zijn we terug naar de hutjes (en muskieten, want die zijn daar in grote getalen) gegaan. Al met al was het een prachtig weekend en blijft het bijzonder om zulke geweldige beesten in het echt te zien.

Een nadeel (eigenlijk is het een voordeel) van Matapica is dat je daar geen bereik hebt. Hierdoor kregen we niet mee dat het een fantastisch weekend was voor Ajax, maar ook niet dat de Surinaamse caberatier Wesje bij een auto-ongeluk was overleden. Naast het feit dat Wesje echt bij iedereen ontzettend populair was is Suriname echt een dorp, dus vrijwel iedereen in de groep kende Wesje wel ergens van. De terugreis was dan ook een stuk bedrukter dan de heenreis. Naast het persoonlijk drama, is het ook nog eens bericht dat samenkomt met veel meer negatieve berichten. Zo zijn er de laatste tijd steeds meer (gewelddadige) berovingen en zorgt de benzineprijs ook hier voor exorbitante prijsstijgingen. In deze tijden heb je sterke machthebbers nodig en dat is juist de kritiek op de huidige regering: ze doen niets! De algehele onvrede groeit dus en dat is jammer. Suriname is een geweldig land met geweldige mensen en die verdienen beter nieuws dan de artikelen die de laatste tijd de voorpagina halen.

Ondertussen hebben wij weer leuke activiteiten in het vooruitzicht. Zo is het zaterdag natuurlijk koninginnedag (dat wordt hier niet zo gevierd als in A'dam, maar er zijn genoeg kroegen die hier handig op inspelen) en zondag hebben we de Telesur-loop in de binnenstad van Suriname. Ook altijd erg gezellig.

De foto's van Republiek en Matapica staan hier:

Iedereen een geweldige koninginnedag toegewenst! Met de huidige temperaturen moet dat volgens mij zeker gaan lukken. Voor de KSC-ers: doe de Surprisebar de groeten..:).

Gr,
Joep

@Helene: Heb je de Ipad2 al? Bevalt ie?! Ik heb afgelopen week voor het eerste gegolft. Viel eerlijk gezegd een beetje tegen. Of ik ben langer geworden, of de baan ligt in een diepe kuil. Ik topte de bal in ieder geval bij vrijwel elke slag...

@Ellen: 5 jaar inderdaad. Ongelofelijk hoe snel zo'n periode gaat. Tegelijkertijd is er ook wel weer veel gebeurd.

Hoe gaat het nu met jou? Nog steeds woonachtig in A'dam?

@Henrike: Manuel is ondertussen aangekomen en heeft een playstation en een hoop VI's meegenomen. Wat een held is het toch?! Hij heeft echter niks verteld over het Vondelpark. Was het gezellig?! Nog een paar maandjes..We kijken er erg naar uit! Komt Zoey nou ook mee?!

@Wil: Leuk dat je blijft volgen. Hoe gaat het met jou en Henk? Alles weer helemaal stabiel?

• 26 April 2011 - 06:44

Vaders:

Blij dat ik toch weer de eerste ben die een reactie plaatst! Gisteravond hebben we nog geskypt, dus we zijn van heel veel weer heel uitgebreid op de hoogte. Maar om je verhaal te lezen en vooral ook de foto's van je belevenissen te zien blijft gaaf! Nog maar ff ruim 4 weken en dan gaan we - ons mam en ik - het zelf weer beleven. ZIN IN!

• 26 April 2011 - 07:03

Wietske En Jack:

vanuit ons vakantieland Bulgarije: Wat leuk voor je dat je weer terug bent in sweetie sranan. Fijn voor je dat het gezin nu compleet is. We zijn erg blij voor je. Dank je wel dat je verslagen schrijft, onze goede herinneringen herleven hierdoor. Groet je, ook aan Aartie.

• 26 April 2011 - 12:20

Mam:

Hoi Joep,
    Lekker je verhaal lezen! leuk om zo te horen wat je beleefd hebt. Verder , zoals pap zegt : jou net gesproken. Dat houden we goed bij. We bellen je snel weer. Kus mam

• 27 April 2011 - 13:55

Lisa:

Hey broer:)

Had je stukkie al eerder gelezen hoor! Had alleen nog niet laten weten dat ik dat gedaan had;) Dus bij deze...
    Had ik toch gister wel even een storinkje op de tv... geen signaalverlies maar wel ff een schokkering. Als dat maar goed gaat;) Volgens mij wel hoor!
    Leuke foto's BTW:) Leuk altijd om ff een sfeerimpessie mee te krijgen. Ziet er goed uit... Ben zo jaloers op die pap en mam van ons!
    Nou we mailen/skypen/bellen/whats appen weer!
    Dikke kus Lies

• 28 April 2011 - 14:46

Miek:

Hee broertje, mooi verhaal weer hoor! En erg leuk om zoveel foto's te zien! Verder weinig nieuws inderdaad, dat is allemaal al via de what's-app, telefoon of skype besproken :).

Dikke kus, ook van Fleur!
    Miek

• 28 April 2011 - 19:02

Wil:

Wat geweldig allemaal Joep, als ik lees wat je meemaakt. En hoe gaat het op het werk? Hier gaat alles in tussen weer zo'n beetje z'n gangetje. Henk heeft nog wel af en toe last van de bijverschijnselen(vnl. vochtophoping), maar verder gaat het wel. 19 Mei vertrekken we lekker naar Rhodos, kunnen we even bijkomen! Kus

• 04 Mei 2011 - 08:22

Henrike:

Nice pictures!!! Ik zie dat Avinash ook niet veel veranderd is (ik keek naar die foto van hem in de hangmat haha). En mag je zo maar aan die schildpadden zitten als ze komen broeden?? Zijn ze zo in trance dat ze dat niet merken?? Ziet er allemaal heel gezellig uit. Mooie foto van jou en Aarti op het eind. Koninginnedag en nacht waren hier errug oke. En in het Vondelpark chillen met Z en M ook. Z is druk bezig met zijn trip naar Parbo, dat moet toch goedkomen right? Nou jullie lekker genieten van werk, voetbal, uit eten gaan, tripjes maken etc. Veel plezier met jouw familie die snel komt/er al is. Liefs!!

• 08 Mei 2011 - 07:19

Martijn:

hey joep

lukt me helaas nu niet om de foto's te openen, komt waarschijnlijk omdat ik zo'n talent met computers ben. klinkt allemaal weer leuk allemaal. kijk al uit naar onze reis naar jullie. maar dan moet je wel even alle spinnen, slangen en andere insecten/dieren weg halen uit de tuin voor fleur.
    groet martijn
    p.s. vanaf wanneer komen die schildpadden aan land eieren leggen. is dat ook al in maart en april