Deel 2: Holy Phagwa en verjaardag Sheesha/Sahil - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Joep Jong - WaarBenJij.nu Deel 2: Holy Phagwa en verjaardag Sheesha/Sahil - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Joep Jong - WaarBenJij.nu

Deel 2: Holy Phagwa en verjaardag Sheesha/Sahil

Door: Joep

Blijf op de hoogte en volg Joep

30 Maart 2011 | Suriname, Paramaribo

Voordat ik begin met mijn 2e deel van Joep Goes Suriname deel 2, wil ik toch graag aangeven dat het me erg goed doet om zo veel positieve reacties op mijn eerste stuk te ontvangen. Stiekem twijfel je toch wel of het voor mensen nog wel interessant is om te lezen. Niet alleen heb ik vrijwel alles meegemaakt, ik heb ook vrijwel alles beschreven op deze site. Gelukkig wordt het dus voorlopig niet saai en ik moet zeggen: dat wordt het leven hier ook niet. Zo heb ik van Aarti al iets geleerd, waar ik mijn vorige Suriname periode heel veel profijt van zou hebben gehad. Namelijk, stel nooit de vraag: “Waarom….”. Afgelopen tijd vroeg ik me namelijk geregeld het volgende af:

- “Waarom doen de pinautomaten het hier zelden en al helemaal niet als je ze écht nodig hebt”
- “Waarom verkopen ze in een bouwmarkt geen hamer en schroevendraaier”?
- “Waarom zegt een verkoopster dat een kind een kast in elkaar kan zetten, terwijl je daar minimaal voor aan de TU moet hebben gestudeerd”?
- “Waarom regent het zoveel in de korte droge tijd”?
- “Waarom duurt het minimaal 3 weken voordat je internet hebt, na het doen van je aanvraag”?
- “Waarom plaatsen ze hier niet meer stoplichten”?
- “Waarom plaatsen ze een bord met wegwerkzaamheden op een plek een halve kilometer na de wegwerkzaamheden”?

Maar die vragen stel ik gewoon niet meer. Ik kijk, ik verwonder me en ik geniet. Ik geniet van de dingen die hier normaal zijn en die in Nederland iets minder normaal zijn (althans, ik probeer te genieten. Drie pinautomaten die allemaal leeg zijn, terwijl jij in de stromende regen écht geld nodig hebt…dat is zeer frustrerend)

Vorige week zaterdag heb ik ook weer mogen genieten van het feest Holi Phagwa. Holi Phagwa is een Hindoestaans feest waarbi j ze vieren dat het goede het van het kwade wint. Deze overwinning wordt gevierd met het elkaar besmeuren van verf en poeder en vooral veel eten en dansen. Nou ben ik met eten niet zo slecht, maar dat dansen gaat me toch nog steeds niet goed af. M’n collega’s Richard en Brian waren ook langs gekomen bij de Kanhai’s en ze keken echt hun ogen uit. En gezellig was het zeker!

Afgelopen zaterdag heb ik voor het eerst van dichtbij mogen meemaken hoe je een Surinaamse verjaardag organiseert. Sheesha en Sahil vierden namelijk afgelopen zaterdag hun verjaardag voor familie en vrienden en vriendinnen. En waar wij het normaliter doen met een paar kratten bier, wat chips en knakworstjes, staan hier de voorgaande dagen volledig in het teken van de voorbereiding van de verjaardag. Er moet nl veel (drank) ingeslagen worden, maar vooral moet er erg veel gekookt worden. Zo had Aarti de gehele vrijdag vrij genomen en waren Aarti’s moeder en Nalini (zusje van Aarti) ook vrijwel de gehele week druk in de weer met de voorbereidingen. Mijn ondersteuning bestond voornamelijk uit het inslaan van de drank. Je moet je dan ook vooral bezig houden met de zaken waar je goed in bent vind ik. Maar al met al was het een zeer geslaagd feest en hebben de kids vooral genoten van de trampoline die we in de achtertuin hebben staan. Wat een takkeherrie maakt zo’n ding zeg, maar dat terzijde.

Door de weeks gaat het ondertussen allemaal z’n gangetje. M’n werktijden zijn gemiddeld genomen van 7.00 tot 16.30 uur en dat is natuurlijk een stuk beter te happen dan de vroege ochtenden van mijn vorige Suriname-periode. Overigens zijn m’n dagen afgelopen week wel weer iets eerder begonnen ivm de ingang van de zomertijd. Dan wordt het verschil met NL nl iets groter (van 4 naar 5 uur verschil).

Na het werk probeer ik het werk af en toe te sporten, maar verder dan een paar potjes squash met collega Richard ben ik nog niet gekomen. Doelstelling voor de komende tijd is in ieder geval om een vaste avond in de week te gaan golfen, een Telenamic-voetbalteam op te richten en om wat vaker met Aarti te gaan squashen.

Komend weekeinde zal er zeer waarschijnlijk een trip volgen naar Republiek. Republiek is een zeeeer klein plaatsje, vlakbij het vliegveld waar ze werkelijk waar niets hebben, behalve wat mooie huizen en een riviertje. Doordat ze er helemaal niks hebben kun je er wel heerlijk chillen en dat gaan we dan ook doen ter ere van de verjaardag van Avinash (het broertje van Aarti). Al z’n vrienden komen ook, dus dat zal vast erg gezellig worden.

De foto’s van Holi Phagwa, ons huis en de verjaardag van Sahil en Sheesha staan onder de volgende link (foto’s van het gevulde zwembad komen de volgende keer aan de beurt. Het zwembad staat wel, maar wordt vrijdag gevuld door een tankwagen met 15000 liter water!):
http://www.mijnalbum.nl/Album=VURRXVA3

Tot zover een nieuwe update vanuit Suriname.

Gr,
Joep

@ Frunt: Zeker lang niet gesproken. Jammer hoor, maar dat komt er vast nog wel van. Hoe is het met jou? Ga je af en toe nog een zondag naar Alkmaar? Hoe is het met de kleine? Gaat alles goed?).

@ Mervin: Zo serieus is het allemaal niet hoor. Valt best mee! :). Ik heb de afspraak staan dat ik voor 2 jaar weer naar Suriname ben. Daarna keer ik gewoon weer terug naar het Hollandse. Wat betreft het missen is dat eigenlijk moeilijk uit te drukken. Als je in Suriname zit mis je in NL en als je in NL zit mis je Suriname. Maar één ding weet ik zeker: Nederland zal altijd mijn thuisland blijven. Dat verandert nooit.
Hoe is het nu met jou? Welke impulsieve actie kan ik binnenkort verwachten? Het is altijd leuk om je weblog te lezen. En ben je nog een beetje aan het tennissen?

@ Mam: We bellen! :)

@ Miek: Zwembad installeren is tot nog toe gelukt. Er staat echter nog geen water in, dus er kan nog een hoop mis gaan...Vrijdag volgt het water.

@ Ineke: Hoi! Leuk wat van je te horen en bedankt voor de toewensing. Begreep ik nou goed dat jij binnenkort ook een reis gaat maken?

@ Helene: Het puppy dat er niet meer is…. Maar er zal een nieuwe volgen denk ik. Nog druk aan het golfen? Wanneer kom je de baan in Paramaribo uittesten?

@ Vaders: We bellen!

@ Pieter N(eefjes): Aardig idee, al vind ik Rottweilers zelf ook vooral leuk als ze klein zijn…Wat dat betreft begrijp ik de dieven wel..

@ Emy: Hey! Ik was in december in Groningen (tijdens de sinterklaasintocht) en toen dacht ik dat ik jou en Winnie zag lopen, maar het was iets te druk en te ver om te roepen..Waren jullie toen in de stad?
Kwa uitgaansleven is er (gelukkig) een heleboel bij gekomen. Ook staat er nu bij de Hermitage Mall een erg mooie bioscoop met meerdere zalen.
Ik merk eerlijk gezegd niet dat er nu meer stagiaires zijn. In tegendeel, volgens mij zijn het er minder. Ze zijn in ieder geval minder in de stad dan een paar jaar terug, want La Caff is bijvoorbeeld niet meer wat het geweest is. Zou leuk zijn als jullie naar Suriname komen binnen nu en 2 jaar. De deur staat in ieder geval altijd open. Groetjes aan Winnie en zeg maar tegen hem dat het voetbal hier niet veel beter is geworden…

@ Els: Ik heb al begrepen dat je Unamic gaat verlaten. Jammer hoor! Maar thuis heb je toch ook wel internet mag ik aannemen? ;).

@ Zohair: Zeker mooi! Tot in augustus!

@ Matthew: Hoe is het nu met je?! Brasil, la la la la la

@ Saloua: Hey! Dank je wel he. Heb ik dus toch mijn roeping gemist…Wat betreft de opmerkingen van collega’s zijn dat altijd leuke dingen om te horen, terwijl het eigenlijk helemaal niet goed is…:)l Werkt iedereen er nog? Hoest verder met de studie? En wanneer ontvang ik nou je CV?

@ Boeroe: Erg leuk dat je me blijft volgen. Binnenkort nog een trip naar Suriname op de planning?

@ Henrike: Het land blijft je zeker verbazen, inclusief de steaks bij de Optimist. Wat zijn die toch geweldig lekker! Ook tot in augustus..Wat een gezelligheid!

  • 30 Maart 2011 - 20:10

    Mam:

    Ja, ik ben de eerste. Ik weet nog niet wat ik moet schrijven, want ik heb het nog niet gelezen.
    Nu lekker lezen, kus mam

  • 30 Maart 2011 - 20:41

    Hélène:

    Ja , een paar keer gegolfd. één les gehad. Het is weer erg leuk.
    Maar de vaste woe ochtend zit er nog niet helemaal. Maar naar Suriname ? Ik vind het een beetje warm en nat.
    Ik hoop dat ik bij Lisa beland deze zomer in Seattle.
    En.. te druk met mijn nieuwe aanschaf, de I-pad 2. Vanmorgen heeft Trees I-pad les gehad van mijn stagière.
    Een makkie!
    ps ik vroeg net vanmiddag aan Trees : " hoe gaat het met Joep, nog niets gehoord". Toeval!

  • 30 Maart 2011 - 21:07

    Vaders:

    Dacht de 2e te zijn die reageerde, na ons mam, maar Helene is me voor! Ook goed, we bellen!
    Maar:
    waarom doet de telefoon het niet?

  • 30 Maart 2011 - 21:16

    Mark En Lisa:

    Hey broer/zwager!!

    Wat een mooi verhaal weer:)!
    Wij vragen het ons ook wel eens af:

    - Waarom komt er niet zo veel geld meer uit de pinautomaten van Amsterdam?
    - Waarom hebben we 2 'doe het zelf' pakketen van Ikea?
    - Waarom legt Mark zijn kleren niet IN de kast maar ernaast?
    - Waarom hebben we hier geen droge tijd?
    - Waarom hebben we hier wel goed internet maar stoort de tv?
    - Waarom hebben we hier zo veel stoplichten?

    Zie? Suriname verschilt niet veel van Nederland;)

    Maar leuk stukkie weer Joep! EN leuke foto's zeg! Ook leuk om nu je keuken en een overzicht te zien, echt heel mooi. We kijken zo erg uit naar 2012 als wij ook komen! Maar voor nu genieten we echt nog heel erg van je huisie en Amsterdam.

    We bellen weer!!!

    Dikke kus

  • 31 Maart 2011 - 11:06

    Miek:

    Haha, wat een verhaal weer. En inderdaad, tis maar net waar je de waarom-vragen stelt, ze zijn overal! Ik waardeer iig de rotondes hier weer meer nu ik jullie hoor klagen over wel of juist geen stoplichten ;).

    Erg leuk om je foto's te zien, ook van de fam. Kanhai. Nu Sheesha en Sahil wat meer op de foto's staan zie ik pas hoe ze veranderd zijn joh! En die trampoline, daar is Fleur volgend jaar niet meer vanaf te krijgen hoor... Alleen gezien haar duikelingen de afgelopen tijd is het misschien wel een idee om er wat vangnetten omheen te plaatsen :).

    Ben nu inderdaad nog erg benieuwd naar het zwembad maar zo te zien wonen jullie prachtig!

    Spreek je hopelijk snel weer!

    Dikke kus,
    D.... zus :)

  • 03 April 2011 - 12:02

    Ellen:

    Hoi Joep!

    Wat leuk dat je weer in Suriname bent. Is het alweer 5 jaar geleden dat ik mijn familie stond op te wachten en we met Ilja meekeken naar een blonde jongen met bril. Wat gaat de tijd snel!!!

    Heerlijk om de verhalen en belevenissen weer te lezen.

    Groetjes!! Ellen

  • 07 April 2011 - 18:28

    Martijn:

    hey joep

    tis weer als vanouds zo. weet niet of dat goed of slecht is maar voor ons maar voor jouw in ieder geval wel. klinkt goed dat je al weer gewent bent aan het leven daar. is het te doen om niet iedere keer te denken WAAROM?????

    groetjes daar.

  • 09 April 2011 - 07:41

    Dé Remco:

    Was ff vergeten dat deze site er was. Is ook zo'n achterhaald medium; had het meeste al via Facebook vernomen;) Toch leuke verhalen. Houd het vol!

  • 17 April 2011 - 07:25

    Henrike:

    Wat een mooie foto's!!! Leuk om te zien. Ik was deze website ook weer even vergeten, maar gelukkig mis ik niet te teveel verhalen en doe je het rustig aan.
    Haha de waarom vragen; ik ben het met Mark en Lisa eens, die zijn hier zeker ook!
    Echt ook een mooi huis hoor en idd leuk om Aarti Sheesha en Shahil weer even te zien. En de rest van de bekenden natuurlijk.
    Ik scheur zo met mijn waggi 'even" naar Amsterdam om met Maan en Zoey te chillen in het Vondelpark. Even oude koeien uit de sloot halen en horen wat Manu nou precies in Su gaat doen. Hij komt dus snel jouw kant weer op. Fijn weekend samen en leuk dat je het weer zo naar je zin hebt. Groetjes aan de familie!
    Liefs

  • 17 April 2011 - 11:13

    Wil:

    Heb nu eens even op m'n gemak je reisverslagen gelezen en de foto's bekeken! Ziet er erg goed uit Joep! Beter dan de foto's op facebook (van die regenbuien). Jullie huis mag er ook zijn zeg! Lijkt me behoorlijk comfortabel allemaal. Aan de foto's te zien heb je het naar je zin (en Aarti en de kinderen ook). Zo'n leven in Suriname heeft toch heel veel leuke kanten! Ik hou je in de gaten, via deze site, via facebook en via je vader en moeder! Dikke kus en groeten aan de familie!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Joep

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 110981

Voorgaande reizen:

01 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

01 Maart 2011 - 30 November -0001

Suriname deel 2

Landen bezocht: