Afscheid Zohair - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Joep Jong - WaarBenJij.nu Afscheid Zohair - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Joep Jong - WaarBenJij.nu

Afscheid Zohair

Door: Joep

Blijf op de hoogte en volg Joep

30 Juli 2008 | Suriname, Paramaribo

Ondertussen zit ik – na mijn vakantie in Nederland - alweer bijna een maand in Suriname. Ondanks dat het een cliche is gooi ik hem er toch maar weer in: wat vliegt de tijd! Zonder dat er in het Surinaamse veel opmerkelijke zaken zijn gebeurd overigens. Mark en Henrike zijn weer terug in het land wat op het werk toch wel voor meer rust zorgt en buiten het werk voor meer ruhring.

Verder is het op dit moment vakantietijd, wat ook in Suriname te merken is. Het stikt weer van de Surinaamse Nederlanders die op vakantie zijn in Suriname. Daarentegen is het erg rustig met stagiaires, die allemaal begin september de oversteek naar Suriname weer zullen maken. Het is op dit moment zo druk met vakantiegangers, dat we dit weekend zelfs volgens de regels niet bij het zwembad van Residence Inn konden liggen, aangezien de regel is dat als het hotel volgeboekt is, er niemand van buitenaf gebruik mag maken van het zwembad. Gelukkig worden regels nergens zo flexibel gehanteerd als in Suriname, waardoor we na even babbelen toch gewoon zaterdag en zondag bij het zwembad hebben gelegen. Heerlijk! Er zijn ook nog bekenden onder de vele toeristen deze kant op gekomen. De familie van Dam (Stanley, Melvin en Luciel) zijn een kleine maand in Suriname op vakantie. Naast twee korte ontmoetingen hebben we elkaar nog niet veel gesproken. Dit komt voornamelijk door hun drukke weekendprogramma’s en mijn drukke weekprogramma. Komende vrijdag zullen we echter een borreltje doen bij La Caff.

Het was wel het laatste weekend dat we met z’n vijven (Manuel, Mark, Henrike, Zohair en ik) hebben doorgebracht, aangezien Zohair donderdag definitief naar Nederland vertrekt. Zohair is augustus 2007 aangekomen, dus is hier een klein jaartje geweest. Afscheid nemen is nooit leuk, maar als je zo een jaar intensief met elkaar optrekt, is het toch wel extra vervelend. Zohair staat altijd wel garant voor gebeurtenissen die je niet direct verwacht, dus ook die moeten we gaan missen. Gelukkig hebben we Manuel nog :).

De opvolgster van Zohair zal medio augustus deze kant op komen. Dit soort zaken zorgen er voor dat het eigenlijk nooit saai wordt in Suriname. Elke week/maand hebben we wel te maken met opdrachtgevers of bezoekers in Suriname en ook de komende tijd verwachten we dat weer. Er staan weer veel uitbreidingen op het programma in het callcenter en we zullen dus nog (veel) groter worden dan we nu al zijn. Ondertussen worden we ook steeds bekender bij de Surinaamse politiek, die erg geïnteresseerd is wat deze Nederlanders nou weer aan het doen zijn in hun landje. Zo hebben we afgelopen vrijdag bezoek gekregen van de Surinaamse minister van Buitenlandse zaken, die ook erg benieuwd was naar onze werkzaamheden. Zo krijgen we steeds meer bekendheid in Suriname. Wat ook wel aardig is, is dat je in bijna elk tv-programma dat je ziet medewerkers van Unamic Suriname tegenkomt. Nou is Suriname natuurlijk niet zo groot, maar het is toch wel een teken dat we ondertussen een voorname plaats innemen in het Surinaamse (bedrijfs)leven.

Nou, verder heb ik op dit moment niet veel te melden. In de maand augustus krijgen weer een aantal interessante bezoekjes en zullen we met een groep naar Nickerie (Bigi Pan) waar we oa Parbonight gaan bijwonen. Ik ben nog nooit in het westen van Suriname geweest, dus ik ben benieuwd! Ook gaan binnenkort natuurlijk de Olympische Spelen beginnen. Het tijdsverschil zorgt er voor dat ik niks “live”zal kunnen zien, maar ik hoop toch wel dat we dagelijks een korte samenvatting te zien krijgen. Ik heb er een hard hoofd in dat de Surinaamse tv in staat is dit te laten gebeuren, maar ik houd hoop!

Gr,
Joep

Re-Rem: Het was lang zoeken, maar dan heb je ook wat! Binnenkort toch stappen met Robbie in A'dam als ik de berichten zo mag geloven. Gezellig!

  • 30 Juli 2008 - 15:40

    Mam:

    hoi Joep,
    Morgen dus een moeilijke dag voor jullie allemaal!
    Doe Zohair ook de groeten van ons en wens hem het allerbeste in Holland.Het is ook wel een hele verandering als je van het surinamse weer naar het hollandse gaat. Jij gaat nog even door met de ploeg. Hier gaat alles goed. Het is nog steeds zonnig en warm. Vrijdag gaat het wat afkoelen. Dan begint zaterdag onze vakantie. Dat klinkt goed. We hebben er zin in. Annemieke gaat nog 2 daagjes werken en dan begint voor haar een ander leven. Het wordt spannend zo de laatste weken. Dikke kus en we spreken je weer. Hug van mam

  • 30 Juli 2008 - 20:04

    Henk Flierman:

    Hallo Joep, toen ik jou berichtje las realiseerde ik mij dat een heel wat Surinaamse gezinnen en leerkrachten verbonden aan de EBG (Evangelische Broeder gemeente) school Crescendo ook deze zomer weer in de 'jouw buurt' op vakantie en familie bezoek zijn. Deze school (met 350 leerlingen in Amsterdam Zuid-Oost/Bijlmer), die ik beroepshalve begeleid, wordt voor 95% bevolkt door 'Hollandse Surinamers' Zij hebben veel familie in Suriname wonen. Maandelijks gaan er wel een paar mensen naar Suriname voor bruiloften en of begrafenissen (ook hier flexibele regeltjes). Over anderhalve week beginnen de scholen hier al weer en zal ik weer leuke vakantie-verhalen en foto's horen en zien. De school gaat dit komende schooljaar met twee andere buurtscholen samen een groot nieuw schoolgebouw betrekken. Daar zijn ze heel trots op omdat zo'n project (zie www.kortvoort.blogspot.com) helaas in Suriname haast wel onmogelijk lijkt.
    Tussen de regels door lees ik dat het je nog steeds prima bevalt daar in Suriname. Dus voorlopig nog niet naar Nederland ?? Ik begrijp het met de steeds meer (inter)nationale belangstelling en niet te vergeten de politiek interesse dat jullie bedrijf heeft. Straks ook nog in de Surinaamse politiek ?? ;). Dan kom ik graag ook een keer op bezoek. Nog drie jaar, dan ga ik met pre-pensioen, dus.. nog ff geduld.
    Joep nog veel plezier in het 'wild westen' van Suriname en tot schrijfs of ziens.
    met vriendelijke groet,
    Henk en Ans Flierman.

  • 30 Juli 2008 - 20:43

    Dern:

    Hey Joep even reactie plaatsen! hoe vind jij het nou daar In Suri? Ik als Surinaamse Nederlander zal nooit ervaren hoe jij voelt in een ander land als Suriname als ik me vioelt in Nederland! Zijn wel erg grote verschillen! Was het maar niet verhard die cultuur in Nederland dat witte wantrouwig kijken naar je en tasjes vasthouden( hat en nijd) Maar ja ik zal het wel beter weten!

    Groetjes Dern

  • 01 Augustus 2008 - 20:38

    Miek:

    Hai broer, hoe gaat ie? Inmiddels is Zohair weer aan deze kant van de aardbol, heb je lekker weer weekend, en is mijn verlof begonnen. Lekker voor je dat je nu thuis kunt internetten, zeker met de OS voor de deur :).
    Bel je van 't weekend wel even en houd je natuurlijk verder op de hoogte van het reilen en zeilen van Jantje...

    Dikke kus, dikke zus

  • 04 Augustus 2008 - 22:21

    De Remco:

    Werd wel weer eens tijd voor een berichie he! Ben net terug uit de mooie Vogezen en als je dan dit soort verhalen leest, komt het weggestopte vakantiegevoel weer boven.

    Top! Pfff. Bedankt Joep...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Joep

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 110963

Voorgaande reizen:

01 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

01 Maart 2011 - 30 November -0001

Suriname deel 2

Landen bezocht: