Nickerie / Bigi Pan / Parbo Bier Night - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Joep Jong - WaarBenJij.nu Nickerie / Bigi Pan / Parbo Bier Night - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Joep Jong - WaarBenJij.nu

Nickerie / Bigi Pan / Parbo Bier Night

Door: Joep

Blijf op de hoogte en volg Joep

15 September 2008 | Suriname, Paramaribo

Het heeft even geduurd, maar hierbij dan toch eindelijk het verslag van het weekendje Parbo Bier Night in Nickerie. Sinds een aantal maanden werkt Robin van der Vrugt bij ons in het callcenter. Zijn vriendin Kim werkt als marketingmanager bij Parbo Bier en Parbo organiseerde eind augustus in Nickerie een Parbo Bier Night. Zo kwamen we op het idee om met z’n allen een weekendje naar Nickerie te gaan.

Nickerie is een stadje dat zo’n 250 kilometer ten westen van Paramaribo ligt en voornamelijk bekend staat om z’n rijstindustrie. Terwijl je hobbelend en slingerend van Paramaribo naar Nickerie rijdt zie je steeds meer enorm uitgestrekte rijstvelden. Leuk om dat eens een keer te zien als je eenmaal gewend bent geraakt aan de vele bossen rondom Paramaribo.

Vrijdag 22 augustus vertrokken we (Aarti, Manuel, Mark, Henrike, Avinash, Robin, Kim en ik) richting Nickerie. Na een aantal korte stops in de districten Saramacca en Coronie kwamen we na een uur of 4 rijden aan in Nickerie. Op een of andere manier is het heel bijzonder om na 4 uur rijden langs diverse rijstvelden aan te komen in een vredig stadje waarvan je weet dat 99% van de inwoners daadwerkelijk werkzaam is in diezelfde rijstvelden. We reden direct door naar ons “top”hotel (volgens de reisgids. Wij dachten daar duidelijk anders over). Mark, Henrike, Manuel, Aarti en ik sliepen met z’n vijven in een 4 persoonskamer wat eigenlijk een 2-persoonskamer was. Lachen dus! Avinash sliep bij een tante van hem en Robin en Kim sliepen in Residence Inn (het daadwerkelijke tophotel van Nickerie).
Na erg goedkoop gegeten en gedronken te hebben (25 euro voor 5 personen!) besloten we het nachtleven van Nickerie te checken. Al snel werd duidelijk dat het nachtleven van Nickerie zich voornamelijk binnenshuis afspeelt, wat het voor de toeristen niet echt gezellig maakt. Al rijdend in de nieuwe terreinwagen van Mark kwamen we uit bij een soort pretpark waar ze oa een pooltafel en borgoe (3 SRD!) hadden dus dat was voldoende om onszelf te vermaken. Ondanks de gebrekkige faciliteiten was het een erg gezellige avond. Zo blijkt maar weer dat je de gezelligheid toch echt zelf moet maken….(al helpt een beetje Borgoe daar natuurlijk wel goed bij!).

De volgende dag (zaterdag) stond er een trip naar het natuurreservaat Bigi Pan gepland. Bigi Pan is ongeveer een uurtje varen Nickerie en staat bekend om z’n vele vogels. Nu hebben we veel gezien, behalve vogels. Die waren 8 kilometer verder bij de Atlantische Oceaan aan het broeden. Mooi is dat! Wel hebben we lekker gechilled in een huissie op het water en hebben we daar wat krabben gevangen (jaja, ik ook!). Ook hebben we nog een boottripje gemaakt door de moerassen van Bigi Pan, maar dat was iets minder geslaagd. De vele muggen en brandende zon deden ons snakken naar ons hotel. En dat zegt genoeg denk ik….In verband met het getij moesten we al rond 15.00 uur met de boot vertrekken naar Nickerie. Onderweg naar Nickerie kom je een “dam” tegen. Nu weet ik niet precies wat de definitie is van een dam, maar een dam zoals ik hem hier zag had ik nog nooit gezien. In ieder geval was het de bedoeling bij deze dam dat we zelf onze boot er over heen zouden trekken. Na een hoop geduw en getrek is het gelukt, maar dat de boot nog heel was mag een wonder heten.
Direct na aankomst in Nickerie besloten we naar de Zeedijk te rijden. Dit is het punt waar veel Guyanezen en Surinamers de grensoversteek maken. Veel viel er niet te zien, maar het is toch leuk om Guyana even te zien. Een aantal jaar geleden kon ik toch niet vermoeden dat ik Guyana op mijn lijstje bij kon schrijven van de landen die ik gezien heb….

S’avonds stond al vroeg de Parbo Bier Night op het programma. Nickerie is gelukkig niet zo groot, waardoor we makkelijk vanuit ons hotel naar het evenement konden lopen. Al snel begonnen de eerste brassbands te spelen en kwam de sfeer er goed in. Parbo had voor z’n eigen medewerkers een mooie viptribune gebouwd waar we dankzij onze connecties ook plaats konden nemen. Dat gaf natuurlijk weer extra cachet aan het hele gebeuren. Nickerie is nou niet bepaald een stadje waar veel gebeurd (In Nickerie is het zelfmoordpercentage bijna het hoogste in de hele wereld) en daarom is het zo leuk om iedereen uit z’n dak te zien gaan.
Al met al was het een zeer geslaagde avond.

De volgende dag vertrokken we al weer vroeg naar Paramaribo. Het weer was wat beter dan op vrijdag toen we aankwamen, waardoor we uitgebreid hebben genoten van de mooie landschappen. Al met al was een zeer geslaagd weekend….

Na het weekend Nickerie ben ik nog naar het binnenland geweest (Isadou) en hebben we afgelopen weekend onze eerste bedrijfssportdag gehad (De Telenamic Games) waar ik voorzitter was van het organisatiecomite. Al met al is er dus weer van alles gebeurd en door deze gebeurtenissen heb ik weinig tijd gevonden om de site te updaten. Komende week viert Aarti haar verjaardag en zal Ilja langskomen voor een vakantie van twee weken. Genoeg ruhring dus weer in het Surinaamse, maar ik zal toch proberen deze site zsm helemaal te updaten met de verhalen mbt de sportdag en Isadou.

De foto’s van bovenstaand verhaal staan onder de volgende link (de foto’s zijn genomen door Mark en Henrike. Mijn toestel is helaas kaduuk):
http://www.mijnalbum.nl/Album=AVJTDVAH

Gr,
Joep

Re- Ineke, Henk en Sietse:
Bedankt voor de felicitaties!!

Re-Viola:
Jij ook bedankt natuurlijk. Zoals je hebt gelezen is het nogal druk en heb ik een “vette” mailachterstand. Ik zal je binnenkort weer een keer een update sturen. Alles goed met het huissie?

Re-Henrike:
Daar is ie dan eindelijk!!!




  • 15 September 2008 - 06:53

    Opa Aad:

    He oom Joep: we zijn er aan gewend, maar je weet jullie belevenissen in Nickerie weer prachtig beeldend te beschrijven! Ik kijk al uit naar het verslag van het sportweekend, want ik heb al van je begrepen dat het een topper was!

    Werk ze, feliciteer Aarti al vast van ons en heel veel sterkte tijdens het bezoek van Ilja.....




  • 15 September 2008 - 18:47

    Marjolein:

    Hey Joep! Leuk om weer een verhaal van je te lezen en te horen dat je je nog steeds goed vermaakt! Die "dam" naar bigi pan kan ik me ook nog goed herinneren, beetje twijfelachtig allemaal ja! Volgens mij hebben wij in dat zelfde huisje geslapen (niet dat er veel meer keus is daar! haha!), leuk om weer terug te zien!
    Doe Ilja de groeten van me! Groetjes

  • 15 September 2008 - 19:55

    Henrike:

    hehe,heel leuk. Zo was het precies.

    Tot snel!

  • 05 Oktober 2008 - 09:49

    Miek:

    Nog maar 2 maandjes... :D

    Ze vliegen vast voorbij, helemaal voor jou, of je daar nou blij mee bent of niet. Ik begreep dat het maar goed is dat je dan terugkomt, als je nog langer blijft overleeft je lever de Borgoe niet langer volgens mij ;).

    Mam belde net nog even, er wordt al hard gewerkt in je huissie. Tis maar goed dat er cv in komt, tis hier echt koud!!!

    Dikke kus, ook van Fleur!

  • 07 Oktober 2008 - 14:04

    Henrike:

    Joop jonge, dit kan toch niet. Ik snap wel dat je geen foto's meer kunt maken, maar dat je ook geen stukkies meer schrijft is wel heel jammer. Er is hier toch wel weer het 1 en ander gebeurd sinds Nickerie of niet dan?? Wat dacht je van; sportdag Telenamic, bezoek Ilja en Suzan, Stoneiland en je kan vast nog meer verzinnen. Even weer tijd vrijmaken hor voor een leuk verhaal. Bovendien kun je ook wel even melding maken van wat er in NL allemaal voor jou gebeurt en gaande is. Ik kijk er naar uit!

    Zie je vanavond met squash!

  • 10 Oktober 2008 - 07:48

    Vaders:

    Ik ben het wel heel erg eens met Henrike!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Joep

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 536
Totaal aantal bezoekers 110961

Voorgaande reizen:

01 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

01 Maart 2011 - 30 November -0001

Suriname deel 2

Landen bezocht: