Hoog bezoek in het callcenter - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Joep Jong - WaarBenJij.nu Hoog bezoek in het callcenter - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Joep Jong - WaarBenJij.nu

Hoog bezoek in het callcenter

Door: Joep

Blijf op de hoogte en volg Joep

12 Augustus 2008 | Suriname, Paramaribo

Ik wilde dit verhaal beginnen met de mededeling dat we de eerste regenbui sinds 1.5 week (sinds het vertrek van Zohair) hebben gehad, maar na 6 druppels besloot het zonnetje toch maar weer de overhand te nemen. Veel mensen zullen denken: waarom is het nou zo bijzonder dat het zo lang niet heeft geregend? Dat heeft vooral te maken met het feit dat iedereen in Nederland denkt dat het zonnetje hier altijd maar schijnt. Helaas is dat niet waar en regent het vrijwel elke dag. Wat wel aardig was, was dat een Amerikaanse generaal (Amerikaanse militairen zijn hier op “trainingskamp”) heeft aangegeven dat het hier zo fijn is, omdat het zoveel regent. Dat maken ze in Texas amper mee. Wat een verschil in beeldvorming als je dat vergelijkt met het beeld dat veel Nederlanders hebben van het Surinaamse klimaat.

Het is al genoemd: het afscheid van Zohair. Uiteindelijk vond hij het toch wel wat vervelender dan gedacht, maar donderdag 31 juli vertrok hij definitief naar Nederland. Sindsdien hebben we nog regelmatig contact gehad en het is toch wel leuk om te horen wat zijn eerste ervaringen zijn in het Hollandse. Zo voelt hij zich ongelofelijk ongemakkelijk in de Albert Heijn vanwege de grote hoeveelheid keuze in producten. Dit, terwijl hij zich hier dagelijks ergerde wegens het gebrek aan keuzes in de Chinese supermarkten :).
De opvolgster van Zohair straat trouwens ook al klaar. Die zal rond 20 augustus beginnen in ons callcenter.

Sinds het vertrek van Zohair is er trouwens best het een en ander gebeurd. Zo hadden we vorige week zondag een mooi feestje op de pier van Torarica. Ik weet niet wie het heeft verzonnen om een dergelijk feest op zondag te organiseren, maar leuk was het wel! De pier, trancemuziek en de ondergaande zon zorgde voor een unieke mix wat resulteerde in een heerlijke avond. Maar hopelijk de volgende keer toch gewoon weer op zaterdag….

Die middag waren we nog op bezoek in het nieuwe stulpje van Manuel. Manuel moest verplicht z’n huis in het centrum uit en heeft nu als alternatief een huisje tegenover de Franse ambassade met een achtertuin zo groot als een voetbalveld. Niet slecht geregeld dus! Aarti en de kids waren er ook en met de kids hebben we flink geprofiteerd van de grote tuin. Was al met al erg gezellig.

Afgelopen dinsdag zouden we ook nog hoog bezoek krijgen. Annemarie Jorritsma, Jorgen Raymann en de Nederlandse ambassadeur in Suriname zouden een bezoek brengen aan het callcenter. Jorritsma en Raymann waren namelijk in Suriname voor een project waarbij Almeerse jongeren bij Surinaamse jongeren op bezoek gingen ivm een uitwisselingsproject. Tussendoor vonden ze ook nog wat tijd om bij ons langs te komen. Jorritsma heeft hier nog op aangedrongen, aangezien ze goed bekend is met Unamic (het hoofdkantoor van Unamic zit in Almere).
Mark zorgde er voor dat iedereen er helemaal klaar voor was: hapjes en drankjes waren geregeld, het callcenter werd grondig schoon gemaakt, de nieuwe Chinese klok werd gevoed met nieuwe Chinese batterijen (en hield het in totaal 5 minuten uit!) en iedereen liep er netjes bij. Het hoge bezoek zou rond 10.00 uur komen en toen ze rond 10.15 er nog steeds niet waren vlogen de eerste scheldwoorden door het callcenter. Dat Raymann laat komt is bekend, maar van zo’n hoog Nederlands bezoek verwachten we toch wel iets meer stiptheid. Rond 10.30 volgde nog een scheldwoord vanuit het kantoor van Mark, maar die was toch vooral op zichzelf gericht. Mark had z’n mail niet goed gelezen. Ze kwamen niet dinsdag, maar donderdag…:). Mark vergist zich niet zo heel vaak, dus aan dit voorval zullen we hem nog vaak genoeg herinneren.

Maar goed, afgelopen donderdag kwamen ze toch en het moet gezegd, het was een erg geslaagd bezoek. Of de generale repetitie van dinsdag er mee te maken heeft gehad weet ik niet, maar alles liep op rolletjes. Jorritsma, Raymann en de ambassadeur vonden het volgens mij erg leuk en verrassend om eens bij ons te komen kijken en wij vonden het erg leuk dat ze er waren. Stuk voor stuk erg aardige mensen! RTL 4 was er ook nog om een reportage op te nemen, die misschien dit najaar op TV komt. Als dat gebeurt laat ik het natuurlijk weten.

Tenslotte zijn natuurlijk ook de Olympische Spelen begonnen. Het blijkt toch wel erg moeilijk om de Olympische Spelen (en dan vooral de Nederlandse deelnemers) goed te volgen als je in een ander land dan Nederland zit. Er zijn zoveel sporters en sporten, dat we geluk hebben als er toevallig een Nederlander op tv voorbij komt. Daarnaast werkt het tijdsverschil ook niet echt mee (in tegendeel, alleen als ik in het weekend een wekker zet kan ik nog wat live zien!). Tenslotte kunnen we hier voornamelijk genieten van de Braziliaanse sporters (als het signaal van een Braziliaans tv-station uit de lucht gejat wordt) of van Amerikaanse sporters (juist, dan passeren de beelden van de NBC opeens mijn beeldscherm). Kortom, het is afzien!
Aan de andere kant zitten op het moment van schrijven van dit stuk Mart Smeets en Balkenende op de achtergrond te keuvelen. We krijgen namelijk wel elke middag Studio Sportzomer van de vorige dag te zien. Dat is dan toch wel weer bijzonder zo’n 10.000 kilometer verderop.

Nou, dat was het weer. Over twee weken zal ik voor het eerst bezoek brengen aan het westen van Suriname. We gaan dan naar het Parbofestival in Nickerie. Tevens zullen we een bezoek brengen aan het natuurreservaat Bigi Pan. Het schijnt dat we krabben gaan vangen. Echter blijk ik een - tot nu verscholen - fobie voor krabben te hebben, dus ik ga m'n best doen daar onderuit te komen. Natuurlijk zal er wel een uitgebreid verslag van dat bezoek op deze website verschijnen!

De diverse foto's van bovenstaand verhaal staan onder onderstaande link.

Een andere foto van het feest op de pier staat hier:

Gr,

Joep

Re- Henk Flierman: Leuk verhaal van die school. Het blijft leuk en bijzonder om Surinaamse mensen opeens plat Amsterdams of plat Rotterdams te horen praten. Dat ben je toch niet meer gewend. De politiek kan hier nog wel wat (goede) mensen gebruiken, dus wacht niet te lang!

Re-Miek: Net je sms-ie gehad en dat stelt toch wel weer wat gerust. Gelukkig maar. Doe rustig aan....

Re-Remco: Lijkt toch wel lang geleden dat jullie hier op bezoek waren (is het eigenlijk ook wel :) ), maar kijk nog met veel genoegen op het weekendje Kwana Eiland. Jij ook? ;)

• 12 Augustus 2008 - 17:44

Hélène:

Hallo Joep,

leuke foto's allemaal weer.
    Even een reaktie van mij.
    Niet veel tijd natuurlijk want mijn superassistente Trees is op vakantie.

Leuk het "hoog bezoek"!

Net even richting Suriname geweest.Halverwege gestopt.Twee weken Azoren.
    Mooie cultuur en mooi eilandjes
    Was super!

Joep succes en groet Hélène

ps ben ik nu de eerste met een berichtje?

• 12 Augustus 2008 - 18:02

Miek:

Geinig om weer foto's te zien van jullie daar. Helemaal grappig dat de familie Van Dam voorbij komt, heb ze zaterdag uitvoerig gesproken en hadden een schitterende trip gehad. De foto's moet ik nog bewonderen, jij schijnt er ook 'n aantal keer leuk op te staan dus ben benieuwd!

Verder doen we hier dus inderdaad maar rustig aan, we wachten gewoon af wanneer het zich aandient. Eerst nog wel 'n beetje nesteldrang wegwerken en dan nog een beetje relaxen hoop ik... :)

Dikke zoen

• 12 Augustus 2008 - 18:40

Aline:

hallo Joep,

Grappig om via jouw op de hoogte te blijven van alle spannende dingen bij Unamic. Henrike plaatst immers alle 'leuke' uitjes en bezoekjes en Mark houdt zich wijzelijk niet bezig met het bloggen. Eigenlijk zou hij dat toch eens moeten doen, aangezien hij er niet altijd even positief van afkomt... hihi...
    Anyway, heel plezier bij alle volgende bezoekjes en tripjes en een knuffel voor mijn lieve zussie en haar sweetie...

Tip; Op nos.nl kun je hoogtepunten van 'onze' olympische sporters bekijken.

Groetjes vanuit een winderig, maar droog Assen.
    Hugo, Marijn, Iwan & Aline

• 12 Augustus 2008 - 21:44

Remco:

He schrijfwondert! Je taal/schrift lijdt onder je Surinaamse verblijf. Ik neem deze zin: "Als dat gebeurd laat ik het natuurlijk weten."

Gok dat het Pierfeestje nog in je systeem zit ;)

Kwana eiland? Zeer warme herinneringen! Word gelukkig bij elke wandeling naar mijn keuken geconfronteerd met die helse boottocht. Dankzij jou ook nog eens :)

• 12 Augustus 2008 - 22:35

Joep:

Re-Remco: Haha, terwijl jij je reactie schreef, was ik snel het eea aan het wijzigen. Jouw reactie is dus de enige herinnering aan die ernstige schrijffout. Maar toch bedankt....;).

• 13 Augustus 2008 - 13:35

Jacqueline:

Hoi Joep, Weer een prachtig verhaal. Je kan het ook mooi verwoorden. Veel plezier op het Parbofestival! Groetjes Jacqueline (en René)

• 16 Augustus 2008 - 08:31

Mam:

Jeetje Joep, weer veel nieuws en leuke foto's. We hadden natuurlijk wel contact met jou over alle gebeurtenissen, maar als je het dan ziet is het wel veel leuker. Dan is het nog dichterbij. We bellen snel weer. Morgen gaan we even naar je huissie. Kijken wat we voor jou over kunnen nemen. Als we je hulp nodig hebben bellen we ter plekke. Prettig weekend en we spreken je gauw.Kus mam

• 03 September 2008 - 11:58

Henrike:

Joep, ik heb mijn Nickerie verhaal al af, waar blijft die van jou???

PS zijn er misschien ook een paar foto's gelukt??

PPS eerst moet Nickerie erop voordat je Isadau er op kan zetten hoor.

Zie je vanavond voor squash??

Liefs