Lente in Nederland! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Joep Jong - WaarBenJij.nu Lente in Nederland! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Joep Jong - WaarBenJij.nu

Lente in Nederland!

Door: Joep

Blijf op de hoogte en volg Joep

04 Mei 2008 | Suriname, Paramaribo

Jaja, ik heb begrepen dat het eindelijk mooi weer is in Nederland. Gelukkig maar. Hopelijk blijft het een aantal maanden zo, zodat ik tijdens mijn vakantie in juni er ook nog van kan genieten...

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een stuk heb geschreven, maar dat neemt niet weg dat er niet veel is gebeurd. Om te beginnen is Henrike in de tussentijd weer terug gekomen vanuit LA (ze was daar voor haar werk, ik weet niet of ik dat al gemeld had?), is Zohair voor ruim 2 weken op vakantie gegaan naar Curacao en New York en is Manuel voor een maandje op vakantie naar Nederland. Een hoop gereis dus onder de Suriname-crew.

Ik heb afgelopen week ook gereisd, maar iets minder ver dan de hierboven genoemde personen. Ik ben vorige week met de familie van Aarti naar het vakantieoord Zanderij 1 geweest. Een oom en tante van Aarti zijn na 7 jaar weer in Suriname en zij organiseerden de trip. Wat opvalt als je met mensen praat die een tijd niet in Suriname zijn geweest is dat ze Suriname vaak niet veranderd vinden. Of het voor Suriname positief is weet ik niet, maar voor de Surinamers die na lange tijd weer terug komen is het vaak wel prettig. We hebben een heerlijk weekendje gehad met veel drank en (dus) veel gezelligheid.

Wat we nog steeds fanatiek doen is golfen. Dat deed ik ook in het weekend van Zanderij 1, maar om een of andere reden sloeg ik toen weinig ballen goed. Ik had niet verwacht dat ik het spelletje zo leuk zou vinden, maar op een of andere manier word je er toch erg door gegrepen. Helemaal als je het gevoel begint te krijgen dat je een beetje controle begint te krijgen over dat kleine balletje. Dat gevoel is overigens dodelijk, want zodra ik ga denken dat ik misschien wel de nieuwe (witte) Tiger Woods wordt, blijkt dat ik er eigenlijk nog niet veel van kan. Overmoedigheid is het grootste gevaar met golf. Eerder schreef ik dat de regentijd roet in het eten kon gooien bij onze golftoer, maar dat valt tot nu toe erg mee. Ik kan me herinneren dat vorig jaar en het jaar daarvoor (ja ja, ik zit hier ondertussen alweer 2 jaar!) Paramaribo regelmatig onder water stond in deze periode. Daar is gelukkig nu absoluut geen sprake van. Het weer is prima en voorlopig blijft dat ook nog even zo. Die zin is wel gebaseerd op Surinaamse meteorologen en die blijken (op z’n zachtst gezegd) vaak niet echt betrouwbaar te zijn.

We hebben ook nog een nieuwe Nederlandse collega er bij. Robin van der Vrugt woont al een aantal jaren in Suriname. Z’n vriendin werkt voor het biermerk Parbo en is daarom voor langere tijd gestationeerd in Suriname. Robin is meegegaan en vond het na een paar jaar Suriname wel tijd om eens iets te gaan doen. Hij heeft bij ons gesolliciteerd en is dus aangenomen. Aangezien Parbo onderdeel is van Heineken organiseert Robin’s vriendin ook de Champions League festiviteiten in de stad. Een van de festiviteiten vond rond Manchester – Barcelona plaats en Mark, Robin en ik besloten ook maar een kijkje te nemen. Bleek dat de tent bij La Caff helemaal afgeladen was om de wedstrijd te bekijken. Grappig om dat op een doordeweekse dag om 15.45 mee te maken. Het was een zeer gezellige middag/avond.

De volgende dag was het natuurlijk koninginnedag! De beelden vanuit Nederland zijn wel redelijk jaloersmakend als je beseft dat hier overdag eigenlijk niets georganiseerd wordt. Surinamers vieren koninginnedag namelijk niet. S’Avonds lijkt er echter steeds meer georganiseerd te worden. Dit wordt dan vooral gedaan door de plaatselijke horeca, die de grote groep Nederlandse stagiaires graag ziet komen. Wij zijn naar de pier van Torarica geweest waar een Hollandse avond werd georganiseerd met Haring, Frikadellen, kaassoufflés en de Hermes House Band. De Hermes House Band bestaat uit een groep studentenballen (ik kan er echt niets mooiers van maken), maar ze kunnen wel een feestje bouwen. Dat moet gezegd worden. Was een topavond en zo heb ik toch nog een (heel) klein beetje van het koninginnedag gevoel meegekregen.

Nou, ik ga nu even genieten van AC Milan – Inter Milan en Barcelona – Valencia. Vanmiddag gaan Mark en Henrike een paar holes lopen op de golfbaan, waarna ik vanavond nog even kan genieten van de NBA Play-offs met de LA Lakers tegen de Utah Jazz. Een echte zondag dus....

Gr,
Joep

Re-moeder de Vries: Ik heb gehoord dat jullie erg genoten hebben. Leuk om te horen. Zijn jullie van plan nog een keer te komen?

Re-Marjolein: Ja, volgens mij heb ik ook in zo'n vliegtuig gezeten. Bizar inderdaad. Genieten gaat wel lukken. Woon je nog steeds in Utrecht? Ilja namelijk ook. Komen jullie elkaar wel eens tegen?

Re-Vi: Dat is zeker een mogelijkheid. hoe gaat het nu met tennis? Het weer zit in ieder geval erg mee. Hoe is het met EJ? Is hij af en toe ook nog aan het tennissen?

Re-Sietse: Vriendin? Gaaf! Hoe lang al? Koninginnedag gezellig gehad in Amsterdam? Van 31 mei t/m 1 juli ben ik in Nederland. Precies tijdens het EK dus. Niet gepland hoor...;). Moeten we inderdaad maar even afspreken. 32 uur is toch prima? Ben je trouwens al naar de kapper geweest? Ik moest echt even kijken of jij het echt was. Tot over een maandje...

Re-Marsja: Binnenkort kom ik wel weer terug hoor (over een maandje dus al voor vakantie). Verder niet veel veranderd. Er zijn wat kilo's aangekomen heb ik het idee. Hoest met jou? Nog steeds aan het samenwonen?

Re-Hoek: 3e Klasse? Dat had ik niet verwacht Hoek. Goed bezig! Ik ga het hier dus ook weer een beetje oppakken. Wil met WFK meedoen en wil ik niet kampioen ballenrapen worden zal ik toch een beetje moeten trainen...Hopelijk zie ik je volgende maand een keertje...





  • 04 Mei 2008 - 18:32

    Vaders:

    Ben ik eindelijk weer eens de eerste. Miek ziet hier naast me om ook te reageren, dus zal ik haar voor zijn! Verder weet ik overigens weinig te melden. Behalve dat we hier gezellige met elkaar (dus met M&M en M&L) samen zijn en ons zitten te verheugen op je komst naar NL. Vandaag nog vier weken. Zoals uit je verhaal weer blijkt gaat het je nog steeds fantastisch. Heerlijk om te lezen. Geniet er van en wij genieten mee. Spreek je.

  • 04 Mei 2008 - 18:37

    Miek:

    Moest even geduld hebben maar dan toch maar als tweede een reactie, ons' mam komt nu ook kijken, die mag na mij :). Mooi verhaal weer, had niet eens gehoord dat je naar Zanderij 1 was geweest met die oom en tante, of ik heb net niet goed naar je verhaal geluisterd... ;). Hier verder dus ook alles goed, en die paar kilo's erbij, ach je kon het hebben en ik doe vrolijk met je mee. Al hoop ik dat je het slanker houdt dan ik!

    Dikke kus, dikke zus

  • 05 Mei 2008 - 21:31

    De Remco:

    Hermes House Band???? Is dat niet dat bandje van dat nummer van dat ene clubje.. Hoop dat je je in hebt gehouden!

  • 06 Mei 2008 - 16:34

    Joep:

    Re-Remco: Triest, maar waar: ik heb me inderdaad wegens omstandigheden ingehouden...;). Niet bij alle nummers overigens. Hazes kwam ook nog even voorbij...

  • 07 Mei 2008 - 11:48

    Harm,ruth:

    Zijn goed aangekomen ,hebben de betasting van de douane overleefd en de besnuffeling van Bassie, hahaha ,de drugshond.Mooie momenten ook met jou doorgebracht zijn niet te vergeten,je hoort nog ons,love en hugs.

  • 12 Mei 2008 - 11:02

    Mam:

    Hoi Joep,
    Lente in Nederland, nou zeg nu ondertussen maar ZOMER met hoofdletters. Jeetje wat een zonnige dagen. Ja, Joep ik snap dat jij er over in zit of er dan in juni nog wat van terecht komt.
    Natuurlijk hoop ik dat we dan ook gezellig tot 's avonds laat in de tuin kunnen zitten.
    Pinksterkermis en jaarmarkt zijn in ieder geval heel gelukkig met dit weer.
    Ik ga straks naar Venhuizen en daar "sfeertje proeven".

    Hug en kus van mam

  • 14 Mei 2008 - 16:19

    Viola:

    Hoi Joep, we staan inmiddels 1 na onderste dus het gaat nog niet zo goed! Komende weken dus playoffs degradatie...maar dat gaan we voorkomen hoor! Houd je op de hoogte. EJ gaat ook nog lekker, heeft al een keertje ingevallen met competitie bij Thor 13 (hihi). Heeft ook gelijk maar een nieuw racket gekocht, de blitskikker.
    Nou we spreken je over een paar weekjes wel even live hoop ik! Succes nog even met de drukte en tot gauw!
    Viola

  • 18 Mei 2008 - 12:04

    Sietse:

    Joep!

    Omdat jij me geadviseerd hebt, ben ik toch maar ff langs de kapper gegaan. Inmiddels werk ik 40 uur. Knap he, al na 6 weken afgedongen! 31 mei, das eind volgende week al. Super man. Gaan we ff een feestje bouwen. Ik zal ff een mailtje rondsturen waar we bijvoorbeeld 9 juni gaan kijken. Ik begreep dat je zelf naar Ned - Roe gaat. Leuk man. De wedstrijd van de laatste strohalm. 8 juni er ook bij bij de Korte? Ik heb inderdaad een vriendin. Das wennen he?
    Met oud en nieuw ontmoet in een cafeetje in Utreg. Alexandra is haar naam en wellicht zie je haar ook snel.
    Koninginnedag was uiteraard weer super. Dat zijn van die feesten waar je bij moet zijn. Volgend jaar weer van de partij?

    Groeten!

  • 25 Mei 2008 - 10:51

    Miek:

    Ik had gemeld dat je niets voor ons hoefde mee te nemen doe toch maar 'n beetje mooier en met name warmer weer hoor! Het is hier vandaag regenachtig en een stuk kouder, meteen een stuk ongezelliger :(.

    Succes met inpakken en je werk afronden deze week. Ik ga zo maar even oefenen op de Wii, dan kan ik misschien nog 'n keertje van je winnen straks.

    Dikke kus, dikke zus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Joep

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 110969

Voorgaande reizen:

01 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

01 Maart 2011 - 30 November -0001

Suriname deel 2

Landen bezocht: