Van alles wat - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Joep Jong - WaarBenJij.nu Van alles wat - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Joep Jong - WaarBenJij.nu

Van alles wat

Door: Joep

Blijf op de hoogte en volg Joep

14 April 2008 | Suriname, Paramaribo

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een bericht heb geplaatst. Het vorige bericht ging over de vakantie met Aarti naar Tobago en Barbados. Ik was benieuwd of ik via het verhaal en de foto’s het relaxete gevoel kon overbrengen wat wij tijdens de vakantie hadden beleefd. Aan de vele reacties te zien is dat zeker gelukt.

Om het vakantiegevoel niet te veel los te hoeven laten zijn Aarti en ik vrijdag naar Hotel de Plantage geweest in Commewijne. Al met al heerlijk toeven, al hadden we wel wat problemen met ons huisje (geen warm water, 2 verschillende bedden, kikkers, vogels en spinnen in huis), maar al met al was het wel gewoon heel relaxed!

Zoals ik ook in het vorige bericht schreef moest ik duidelijk weer even wennen om weer hard aan de slag te gaan. De vakantie van 10 dagen leek wel een vakantie van een maand. Gelukkig kon ik na het plaatsen van het stuk snel weer wennen. Nadeel is wel geweest dat de zomertijd in Nederland in is gegaan, waardoor wij nu elke morgen om 4 uur beginnen met werken. We zijn wel een uurtje eerder klaar, dat is dan wel weer lekker. Hierdoor hebben Mark, Zohair en ik tijd gevonden om te beginnen aan een nieuwe activiteit naast het werk: Golf! Al langere tijd zijn er wat vrienden van me in Nederland aan het golfen en ik begreep eigenlijk maar niet zo goed wat er leuk aan zou zijn. Ik zag het eigenlijk niet anders dan dat er een hype was geboren in Nederland. Aangezien ik nooit de beroerdste ben om de massa te volgen in een hype kon ik geen nee zeggen toen de Surinaamse Golf Vereniging een kennismakingsactie in de pers verspreidde. Voor 50 US Dollar krijg je 10 lessen aangeboden. De actie is wel alleen geldig voor ingezetenen en dat zijn Zohair en ik niet. Gelukkig wordt dit feit alleen getoetst met de vraag: “bent u ingezetene”? Die test konden Zohair en ik vrij eenvoudig doorstaan, dus zijn we vorige week donderdag voor het eerst gaan golfen. En ik moet zeggen: het viel me niet tegen. Los van het feit dat de omgeving waarin je bezig bent vrij idyllisch is (palmbomen, papegaaien, bossen), vond ik de sport zelf ook wel aardig. Het blijkt alleen niet zo’n heel eenvoudige sport te zijn wat dan wel weer frustrend is, maar oefening baart kunst dus de komende tijd zal de squashbaan regelmatig verruild worden voor de golfbaan. Enige dat mijn ambities om de nieuwe Tiger Woods te worden nog in de weg kan staan is het weer. De regentijd lijkt – nadat we ruim een maand amper regen hebben gehad – definitief aangebroken te zijn. Hopelijk is de regentijd minder heftig dan vorig jaar. Dan moet het vast mogelijk zijn om af en toe wat droge perioden te vinden om de golfbaan te zoeken.

En dan hebben we natuurlijk nog het vliegtuig van Blue Wing dat vorige week is neergestort in het binnenland van Suriname. Opmerkelijk was dat het nieuws ons bereikte via nu.nl en de site van de Telegraaf. Natuurlijk een dramatische gebeurtenis, wat er helemaal inhakt in een kleine gemeenschap, wat Suriname natuurlijk is met slechts 450000 inwoners. Iedereen kent wel iemand uit het vliegtuig, dus het is een gebeurtenis die er flink in is gehakt. Voor mezelf heb ik in ieder geval besloten niet meer met Blue Wing te vliegen. Blue Wing heeft al jaren op de zwarte lijst van de EU gestaan en ook hier in Suriname heeft de vliegmaatschappij een hele slechte naam. Het is dan ook niet heel verbazingwekkend dat nu blijkt dat het uitvallen van een motor er voor heeft gezorgd dat het vliegtuig is neergestort.

Verder moet ik zeggen dat het allemaal weer vrij rustig is op politiek gebied in Suriname. Het meest opmerkelijk is dat volgens de laatste peilingen de partijen van Bouterse en Wijdenbosch de grootste partijen worden in Suriname. Onder leiding van beide personen is het toch niet echt heel goed gegaan met het land, maar dat lijkt vergeten te zijn. Aan de andere kant zijn er ook weinig alternatieven. De huidige regeringsleiders maken nou ook niet bepaald een daadkrachtige indruk.

Maar goed, genoeg over politiek. Met mij gaat dus alles z’n gangetje. Ik heb geen foto’s meer gemaakt na mijn vakantie met Aarti. Ik heb echter nog wel foto’s van de verjaardag van Mark die we groots hebben gevierd in het callcenter. Als verrassing hadden we een BrassBand ingehuurd die speciaal voor Mark in het callcenter enkele deuntjes speelden. Fotoreportage staat onder de volgende link.

http://www.mijnalbum.nl/Album=MDCGSHSA

Gr,

Joep

Re-Vi: Hoe zijn de eerste tennisdagen bevallen? Is het goed gegaan? Wanneer gaan jullie in het huissie? Ik ben ook druk op zoek in A'dam.

Re-Hoek: Tering, een echte wereldreiziger ben je man. Gaaf! Plannen klinken relaxed. Ben je nog een beetje aan het tennissen, of helemaal niet meer? Nu met het begin van de tenniscompetitie mis ik het af en toe wel hoor.

Re-Winnie: Het zijn vooral de stagiaires die niet erg goed waren voorheen..;).
Ik moet toegeven dat ik ook wel wat trager ben geworden. En dat op mijn leeftijd. Dat belooft nog wat voor later. Nacional heeft je nodig man, ze staan bijna onderaan...

Re-Sietse: Tuurlijk stond ik achter je FC. Helaas. Fietsfoto's zien er wel gaaf uit. Verder alles goed hier. Geen directe bekenden van mij gelukkig. Wel via-via dus. Volgend jaar pak jij de Embassy oke? Oh ja, wanneer ga je naar de kapper? In juni gaan we stappen, oke?

Re-Duitsland: "Gozerwijffie", ik hoor het hem gewoon zeggen inderdaad..:). Je verhalen van je vakantie naar Trinidad ken ik natuurlijk wel. Toen ik belde hoe het daar was stond je nog op het vliegveld volgens mij.
Hopelijk zie ik je hier snel!

Re-Emy: Wintersport klinkt gaaf. Dat verbaast je toch niet dat Ros zo goed ging? De eerste keer heeft ze puike lessen gehad!
Vliegramp was inderdaad een hot item, maar nu is iedereen weer over tot de orde van de dag. Blue Wing laat ik volgende keer maar even schieten...






  • 14 April 2008 - 17:43

    Miek:

    Hai broer,

    Leuk weer een stukkie van je te lezen, was van plan je vanavond even te mailen en als het er van komt ook even te bellen :). Heb weer wat foto's voor je zodat je van alles hier ook nog op de hoogte blijft.

    Via vaders was ik al aardig geinformeerd over jullie golfervaringen maar het klinkt ook wel prima hoor, zo met papegaaien! (geen apen?)

    Heerlijk joh, even 'n nachtje De Plantage! Jammer dat je daar niet even kon genieten van de warme douche. Staan Anne en ik al op hun site trouwens? Zal zelf zo ook even checken :).

    Dikke kus,
    dikke zus

  • 14 April 2008 - 17:44

    Miek:

    Shit, zit ik zo lekker op te gaan in je site, mis ik Baywatch! Oh, geloof dat Eddy & Shauni nu al wel 'n stel aan het worden zijn, je mist echt wat hoor! :)

  • 14 April 2008 - 18:45

    Mam:

    Maakt mij niet uit hoor Joep, als het van alles wat is. Als ik maar wat kan lezen over jouw belevenissen.
    Leuk feestje van Mark. Geweldig zo'n verrassing.
    Ik zie dat jij foto's krijgt van Annemieke. Wij hebben dat niet!
    Ik zal eens vragen of ze die ook naar ons weil sturen. Tot het volgende verhaal. Kus mam

  • 14 April 2008 - 19:12

    Ria De Vries:

    Hee Joep, leuk weer een stukje te lezen op je site. En natuurlijk de foto's van Mark z'n verjaardagsfeestje. Het is echt wel te zien dat hij zich niet zo op z'n gemak voelt met al die aandacht.

    Leuk te lezen dat jullie ook naar het Plantage Hotel zijn geweest. Wel jammer van de douche. Was bij ons wel lekker warm. Er sprongen inderdaad wel veel kikkers, padden, hagedissen enz. weg. Maar wij hebben het echt leuk gehad daar.

    We zijn inmiddels aan onze tweede week terug begonnen en ik kan zeggen het begint te wennen. We hebben best heimwee naar Paramaribo. We hebben er weer een hele leuke tijd gehad.

    Curacao was ook heel leuk. Kortom we kunnen terug zien op een heerlijke vakantie.

    Doeg Joep, groetjes van Ria.


  • 14 April 2008 - 20:02

    Marjolein:

    Hey Joep!
    Klinkt allemaal nog steeds heel relax (maar ja, kan bijna ook niet anders in Suri he?!)!
    Dat ongeluk met Blue Wing is idd echt bizar, helemaal als ik me bedenk dat ik gewoon in zo'n zelfde vliegtuig heb gezeten... brrr!!
    Geniet lekker verder en hopelijk zonder al te veel regen!! X

  • 17 April 2008 - 17:40

    Annemieke :

    Hoi Joep,
    Eindelijk ben ik weer even op je site aan het kijken. Leuke verhalen, ben weer op de hoogte. Ik hoorde van Trees dat je wat eerder naar Nederland komt. Helaas te laat voor onze kermisborrel op 10 mei ! Is nl altijd erg gezellig, met heel veel volk, muziek en....drank! Je herkent het wel, niks veranderd. We geven al een paar jaar de borrel met de hele straat, bevalt erg goed. Hier alles goed, volgende week gaan we een weekje naar Duitsland, de kinderen hebben 2 en een halve week vrij. Joep hou je goed en tot binnenkort, groetjes Annemieke en de rest.

  • 17 April 2008 - 20:17

    Viola:

    Hey Joep,
    Gezellig feestje was dat zo te zien. Wij hadden gisteren een rayonuitje met Luba en gingen skien. Superlachen natuurlijk. Het was op zo'n grasrolband. Zo moeilijk! Er zijn er heel wat flink onderuit gegaan, dus we konden onze lol op! Over de tennis wil ik het eigenlijk liever niet hebben.. Al 2x verloren, maar zelf wel 3 uit 4 winst. Speel 1ste single en mix. Stond alleen afgelopen zondag 3de set 5-2 voor en krijg het nog voor elkaar om hem weg te geven. So frustrated! Wat dat betreft mis je niets! De mix verliezen we vervolgens eerst met 6-0, daarna 6-0 winst en toen ook de supertiebreak gewonnen gelukkig!Wel redelijk weer, al mag de temperatuur wat omhoog! Maar dat gaat gebeuren dit weekend! Oostenwind en 15 tot 20 graden! Beter! We moeten naar Bakkum, eindje weg dus! Daar speelt Michelle nu ook zag ik! Die is goed geworden! 2de klasse! Wij houden het rustig bij de 4de. Nou, heb je toch nog alle info!
    En dat huis, dat duurt nog heeeeel lang! Dan ben jij al lang terug! Najaar 2009 pas. Misschien moet je ook in DH gaan wonen! We kunnen nog genoeg goede heren gebruiken bij THOR!! :-)
    Tot mails!

  • 18 April 2008 - 11:00

    Sietse:

    Haha, zelfs vanuit Suriname wordt me aangeraden om naar de kapper te gaan. Embassy pak ik volgend jaar... Denk het niet eigenlijk want dan ben jij er toch weer gewoon bij????? Fietsen vorige week was weer als vanouds zwaar!!!!! Maar uiteraard weer volgehouden tot het bittere eind. De Korte was niet bij te houden helaas.
    Kom je in juni weer ff hier heen? Gezellig! Ga je nog iets speciaals doen op Koninginnedag? 13.00 uur Rembrandtplein uiteraard voor ons. Ik neem dit keer mn VRIENDIN mee.
    Wanneer kom je precies naar NL? Tijdens het EK?
    Relaxte gevoel was trouwens zeker goed overgekomen. Maarre 4.00 uur beginnen met werken? Pfffffffff.
    Ik heb nu een baantje bij Walraven in Mijdrecht en zit daar op de marketing communicatie afdeling. Helaas is het nu nog voor 32 uur, positief is dus wel dat ik altijd 3 dagen weekend heb!
    Nou, wederom weer veel plezier en tot over een maandje of 2
    Groeten,
    Sietse

  • 02 Mei 2008 - 15:35

    Marsja:

    Hoi Joep! Moest deze week aan je denken omdat het volgens mij twee jaar geleden was, dat wij op jouw afscheidsfeestje aanwezig waren. Je vertelde toen dat je in plaats van een jaar, waarschijnlijk twee jaar naar Suriname zou gaan. Ben je van plan om binnenkort weer naar Nederland te komen of blijf je voorlopig nog een tijdje in Suriname?? Ben benieuwd!! Ben je veranderd? hihi(-;
    Je bent nu zeker eindelijk volwassen geworden?!?! hahaha

    X Marsja

  • 02 Mei 2008 - 18:06

    Hoek:

    Absoluut mooie reisplannen, we hebben er ook erg veel zin in. Dit jaar speel ik een halve competitie in de 3e klasse gemengd bij Joy, ik hoef me vooralsnog niet te schamen voor m´n nivo! ;-) Hou je taai jongen!

    Gr,

    Hoek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Joep

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 110970

Voorgaande reizen:

01 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

01 Maart 2011 - 30 November -0001

Suriname deel 2

Landen bezocht: