Barbados en Tobago - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Joep Jong - WaarBenJij.nu Barbados en Tobago - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Joep Jong - WaarBenJij.nu

Barbados en Tobago

Door: Joep

Blijf op de hoogte en volg Joep

22 Maart 2008 | Suriname, Paramaribo

Lang kijk je er naar uit en snel is het dan weer voorbij. Zo gaat het altijd met een vakantie en zo is het nu ook gegaan met de vakantie van Aarti en mij naar Barbados en Tobago. Ondanks dat de vakantie kort was hebben we wel enorm genoten. Onze vakantieplanning zag er als volgt uit.

9 Maart: Suriname - Trinidad - Tobago - Barbados
13 maart: Barbados - Tobago
18 maart: Tobago - Trinidad - Suriname
(In ieder geval genoeg stempels voor in het paspoort dus).

Zondagmorgen 9 maart vlogen we van Suriname naar Trinidad. De stakingen van de luchtverkeersleiders zijn op het laatste moment afgeblazen, dus dat was een opluchting. Mijn andere zorg was nog het feit dat ik al 3 weken illegaal in Suriname verkeerde en dus misschien het land niet uit zou mogen. Gelukkig wist Aarti de douane aardig aan het praten te houden, waardoor ze m'n stempel niet eens gechecked hebben. Goed geregeld dus!
Maar goed, we vlogen dus eerst naar Trinidad, waar vandaan we door zouden vliegen naar Tobago. De vluchten van Trinidad naar Tobago gaan om het half uur en moet je ter plekke boeken. Met wat horten en stoten konden we 10 minuten na landing op Trinidad alweer gelijk doorvliegen naar Tobago dus dat was goed geregeld. Op Tobago moesten we een paar uur wachten, waarna we om 13.00 uur met een vlucht van 45 minuten naar Barbados vertrokken. Eenmaal aangekomen in Barbados merk je meteen dat dit eiland veel meer op toerisme is ingespeeld dan Tobago. Groter vliegveld en alles is gewoon wat beter geregeld. We werden opgehaald door iemand van het appartement en vrij snel lagen we al in onze hangmat met uitzicht op de Caribische zee.

Natuurlijk hebben we meteen een auto'tje geregeld. Voorwaarde om maximaal te genieten op vakantie is toch dat je je optimaal kan verplaatsen en daar is een auto natuurlijk ideaal voor. Met de auto hebben we eigenlijk heel Barbados verkend. Het eiland is iets groter dan Texel. De zuid en westkant (de Caribische kant) is vrij toeristisch. Daar zijn ook de mooie witte stranden te vinden. De Noord en Oostkant wonen alleen wat locals en is niet alleen wat ruiger, maar ook wel minder mooi. Over het algemeen vond ik Barbados ook wel minder mooi kwa natuur dan Tobago. Al maakten de mooie stranden veel goed (zie de foto's).
We zijn ook nog één dag met een catamaran en een hoop Amerikanen de zee op gegaan om te snorkelen en te relaxen. Het snorkelen was echt prachtig. We werden gedropt bij een schipswrak wat ondertussen was overgenomen door diverse mooie vissen. Ook heel veel koraal en als uitsmijter een reuzeschildpad gezien. Al met al een belevenis die ik nooit zal vergeten.

Zoals het schema al aangeeft zijn we donderdag vanuit Barbados naar Tobago gevlogen. Dit eiland beviel ons vorig jaar zo goed dat we graag terugwilden om te kijken of dit weer zo goed zou bevallen. Eenmaal op Tobago aangekomen proef je meteen de rust die het eiland heeft tov Barbados. Een belangrijk verschil tov Barbados is dat het land niet hoofdzakelijk afhankelijk is van toerisme. Trinidad is zeg maar de economische hoofdstad van het Caribisch gebied en daar profiteert de bevolking in Tobago van.
In Tobago sliepen we weer in hetzelfde hotel als vorig jaar en dat konden de eigenaren erg waarderen. Was erg gezellig met ze. Ook op Tobago hebben we diverse tochtjes met de auto ondernomen. We zijn onder andere naar de plek gegaan waar Malcolm (een Engelse jongen die we vorig jaar ontmoet hebben) appartementen zou bouwen. We weten zeker dat we op de goede plek waren, maar van de appartementen was niets te zien. Wel was er electriciteit aangelegd, maar het potentiele oprijpad was nog meer volgroeid met onkruid dan vorig jaar. Niet echt een goed teken dus.
Verder blijft Tobago een prachtig eiland. Het regenwoud in combinatie met de stranden en blauwe zee blijft erg mooi.
De laatste dag vlogen we op tijd van Tobago naar Trinidad om nog even te kunnen shoppen in een grote shopping mall vlakbij het vliegveld van Trinidad. De shopping mall waar wij zijn geweest was echt ongelofelijk groot en deed me denken aan Amerikaanse malls. Aarti keek haar ogen uit..:).
Na het winkelen moesten we echter weer terugvliegen naar Suriname. Het is altijd balen als een vakantie er weer op zit, maar we kunnen alleen maar met veel plezier terugkijken op de heerlijke vakantie.

Enkele punten die me nog zijn opgevallen:
- De Subway maakt echt heerlijke broodjes. Wordt tijd dat ze dat ook in Suriname introduceren
- Die vreselijk lelijke Hawai shirts worden in het Caribisch gebied gedragen alsof het de nieuwste mode is.
- De Dollar koers is écht heel gunstig voor ons Europeanen. Barbados was redelijk betaalbaar (Iets goedkoper dan Nederland), maar Tobago en Trinidad sloeg helemaal nergens op. Uitgebreid boodschappen doen voor 5 euro, een benzinetank halfvol gooien voor 10 euro, Tommy Hilfiger shirts voor 10 euro...kortom, ideaal!
- Het Caraibisch gebied is paradise!

Foto's van de vakantie staan hier:

Gr,
Joep

Ps. Het squashtoernooi ging niet echt heel goed zullen we maar zeggen. Wel een paar keer in de krant gestaan, maar dat was dan ook wel het hoogtepunt. Ga me toch maar weer concentreren op het tennis...

Re-Helene: Graag gedaan hoor. Lag het aan het skipak of aan Marchel?

Re-Hoek: :), dat heeft hij er wel bij verteld hoor. Ook dat ze in de 2e klasse nog niet veel winnen...:). Lijkt me gezellig als je langskomt. Naar welke landen ga je sowieso?

Re-Duitsland: Neem je telefoon eens op man. Maar bedankt voor je sms-ie en je toewensingen! Spreek je snel..

Re-Emy: En hoe was het? Voel me toch enigszins beledigd door je opmerking. Met de kont naar achter doe ik alleen maar vanwege de aerodynamica... Snap je toch wel...;)? Nogmaals, hoe was het verder?

• 22 Maart 2008 - 17:46

Miek:

Hai broertje, ziet er waanzinnig mooi uit joh, die foto's van jullie! Zo te zien en te lezen lekker genoten dus samen.

Enne, laten we het er maar op houden dat Martijn dan ook maar een beetje Hawaiiaans is ingesteld..., gelukkig heb jij dat shirt na carnaval nooit mee teruggenomen naar het noorden toch? ;)

Dikke kus, dikke zus

• 22 Maart 2008 - 18:54

Vaders:

He man, ja, wat moet je hier nog aan toevoegen. Geweldig relaxed man! Super mooi man!
    En wij hier maar vernikkelen van de kou met de Paasdagen. Maar Vlieland volgend weekend wordt vast heel mooi! Kwa sfeer, want de berichten zijn nog steeds niet om over naar huis te schrijven.
    We bellen, mailen, smssen.

• 22 Maart 2008 - 19:42

Mam:

Super mooi! Wat heerlijk hé, die relaxte sfeer. Dit hebben jullie toch maar mooi samen beleefd. Heel apart.

Maar het leven is hard , er moet weer gewerkt worden. Ja Joep, ik kan het ook niet helpen. We gaan nu weken aftellen voor je vakantie naar Nederland. Oké?!
    Daar heb ik ook zin in.
    Groetjes aan iedereen en dikke zoen van mij. Mam

• 23 Maart 2008 - 20:01

Viola:

Hoi Joep,

Jullie hebben het mooi gehad zo te lezen en zo te zien. Herkenbare stranden, zou zo willen ruilen met hier! Maar mag niet klagen, net terug van een weekje skien en dat was ook geweldig. 3 dagen zon en veel, heel veel verse sneeuw. Maar hier in NL is het nog steeds geen lente. Arme Paashaas, wat heeft hij het koud met het verstoppen van de eitjes. Vorig jaar zaten we volgens mij op het strand met Pasen! En vandaag sneeuwde het! Ongelofelijk! Nou, niets aan te doen, gelukkig kunnen we even wegzwijmelen bij jullie foto's. Succes weer met je "normale" leventje daar!
    Groetjes, ook van EJ.
    Viola
    ps woensdag eerste paal van ons huis!

• 25 Maart 2008 - 19:41

Hoek:

Toch altijd weer mooi om verhalen te lezen over de Carriben! Heb je de Noordoostkust van Trinidad al eens bezocht? Vond ik ook erg mooi!
    We zullen in ieder geval terugkeren naar Venezuela om daar wat vrienden op te zoeken. Daarna willen we via Panama (of Costa Rica) naar Colombia, Equador en eindigen in Brazilie! (we omzeilen zo dus keurig het drukke peru/bolivia! haha) We zijn inmiddels begonnen met de planning en september 2009 gaan we dus echt vertrekken! Heerlijk idee. Ohja, na Brazilie vliegen we nog voor 6 weken naar Nieuw Zeeland! Das ook een eiland, net iets duurder dan Tobago! haha!

Ik ga even je foto´s bekijken!

Gr,

Hoek!

• 03 April 2008 - 05:51

Winnie:

Hey ouwe, beetje traag geworden op de squashbaan? Dacht dat ze toch niet zo erg goed waren daar?! Groeten Winnie

• 04 April 2008 - 18:25

Sietse:

He Joep,

Wat een ramp voor Suriname. Bekende ook van je? Ik hoop dat alles goed met je gaat.
    Hier gaat alles door. Aart heeft vorige week de embassy weer gewonnen en volgende week fietsen in Zuid-Limburg. 30 april word ook weer legendarisch natuurlijk. Zondag VIP-gast in de Kuip. Ik neem aan dat je ook achter mn FC staat?

Groeten!

Sietse

• 04 April 2008 - 23:15

Duitsland:

Hey 'gozerwijfie' (ter nagedachtenis aan Reinier ;-), telefoon opname is geregeld: 06 5081 6946 (altijd prijs! haha). Je verhalen zijn heerlijk om te lezen! Je bent er goed in >> DOE ER WAT MEE!! ;-))

Enfin, ook toen ik naar Trinidad ging, waren mijn stempels verlopen. Sterker nog, mijn ticket naar Port of Spain was een dag overtijd, heb ik je dat wel eens verteld? (we hadden zo veel geluk dat we toch met Surinam Airways mee mochten!!) Anyway kerel..., iets zegt me dat we elkaar snel zullen zien... Lijkt me erg leuk iig.., mis je op e.o.a. manier: kon altijd goed met je praten. Ondanks onze verschillen >> juist dat maakte dat we van elkaar konden leren in die moeilijke tijden, zo aan die andere kant van de plas! (stuur mn stoel eens op man, hahaha) Tja, schept al met al een band, gaat nooit meer weg, althans, zo voelt het voor mij.. Gauw weer even bellen.. gezellig.. Een jaar weg alweer.., voelt als gister...

groetjes aan je ouders man; je zus en Aarti uiteraard.., fijn weekend..

ps. Thanks 4 je call laatst, heeft mijn ogen weer even geopend. Mis jullie ook!

Mzl, brasa,
    Ilja

• 07 April 2008 - 13:45

Emy:

Heyy Joep! Alles goed met je? Naar om te horen van het vliegtuigongeluk in Suriname... Hoop geen bekenden van je. Is vast een hot item daar.
    Maar wintersport was leuk. Erg gezellig allemaal! Alles weersoorten meegemaakt, maar perfecte sneeuw! Heb me verbaast over Ros, die ging als een trein! Erg leuk! Succes daar met alles!!!