Aardige anekdote - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Joep Jong - WaarBenJij.nu Aardige anekdote - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Joep Jong - WaarBenJij.nu

Aardige anekdote

Door: Joep

Blijf op de hoogte en volg Joep

04 Februari 2008 | Suriname, Paramaribo

Soms is het goed om stil te staan bij het feit hoe goed het leven in Suriname is. Dit is zo’n moment. Lekker achter op het balkon zittend met een bak ijs en een temperatuur van rond de 30 graden typ ik dit stuk. Het kan slechter. Over het weer gesproken: het is de afgelopen tijd belachelijk goed weer. We lopen regelmatig te klagen dat het een fabeltje is dat het klimaat in Suriname zo heerlijk is, omdat het toch ook wel heel vaak regent. De afgelopen maand hebben we echter amper regen en heel veel zon gehad. Zelfs op zondag is het nu mooi weer (op zondag is het over het algemeen slechter weer dan de andere dagen. Echt waar!).

Op tv was zojuist een carnavalsoptocht vanuit Brazilie. Gaaf om te zien met hoeveel passie die mensen carnaval beleven. Tegelijkertijd ook vreemd dat we hier eigenlijk niets van carnaval merken, terwijl er toch vrij veel Brazilianen in Suriname wonen. Eerlijk gezegd heb ik niks met carnaval. Dit ondanks (of juist dankzij) m’n 4.5 jaar in Tilburg.

Harm en Ellen zitten alweer ruim een week in Nederland. Ze hebben hier erg genoten en vooral Ellen moest weer haar best doen om aan het tempo in Nederland te wennen. Harm niet. Die bleef gewoon lekker in het Surinaamse tempo hangen....

Verder is het hier op dit moment vrij rustig. We hebben net 10 dagen bezoek gehad van Jeroen, onze directeur. Was gezellig dat hij er was, maar tegelijkertijd zorgt het er ook voor dat er geen “gemiddelde” week bestaat. Altijd is er wel bezoek. Is het niet voor het werk, is het wel privé. Zo komen zaterdag Lisa en haar vriendje en de week er op komt Leon voor 3 weken. Daarnaast zullen er in de maanden februari en maart ook weer diverse opdrachtgevers op bezoek komen. Drukte van belang dus, maar laat ik wel duidelijk stellen dat het absoluut niet vervelend is. Bezoek zorgt juist voor aangename afwisseling. De komst van Jeroen brengt me nog op een anekdote die ik vergeten ben op deze website te zetten. Ik kwam op deze anekdote, toen Jeroen een pasfoto moest laten maken. Dat heb ik laatst ook moeten doen en dat ging ongeveer als volgt.

Verkoopster: Zegt u het maar
Ik: Hallo poppetje, ehh mevrouw, ik wil graag pasfoto’s laten maken
Verkoopster: Dat gaat helaas niet, kunt u over een paar uur terugkomen?
Ik: Nou, eigenlijk niet. Ik heb ze nu nodig. Waarom lukt het nu niet dan?
Verkoopster: Omdat de zon te fel is
Ik: Pardon?
Verkoopster: Ja, de zon is te fel
Ik: Nogmaals: pardon?
Verkoopster: (zuchtend) Kijk, de zon staat precies op het raam waar wij de pasfoto’s maken. Daardoor is de belichting van de foto’s niet goed.
Ik: Dat is een mooi verhaal. Dus u kunt alleen pasfoto’s maken in de middag?
Verkoopster: Nee, tuurlijk niet! Het kan ook als het bewolkt is.
Ik: Oh, dat scheelt weer. Maar kunt u mij dan eens laten zien wat er mis is met de foto?
Verkoopster: Als u er op staat….Gaat u maar zitten. Even lachen. Prima. Kijkt u maar
Ik: Ja, ik word er inderdaad niet mooier op zo. Maar kunt u de foto met het toestel niet bewerken?
Verkoopster: Misschien wel, maar we weten niet hoe dat moet.
Ik: Mag ik eens proberen? Kijk, hier kunt u de kleuren en belichting aanpassen. Zo is hij toch prima?
Verkoopster: Ja. Eigenlijk wel. Deze maar doen dan?
Ik: Prima
Verkoopster: Mooi. Dat is dan 12 SRD.

En zo liep ik een kwartier later met prima foto’s weer naar buiten. Zelfs na 1.5 jaar in Suriname kun je af en toe denken dat Bananensplit in Suriname wordt opgenomen. Echt ongelofelijk.

Maar goed, met deze anekdote ben ik weer aan het eind gekomen van deze update. Het is dus even rustig, maar vanaf het bezoek zaterdag van Lisa zal dat weer anders zijn. Ik zal dan ook weer wat meer gebruik maken van m’n fototoestel.

Gr.
Joep

Re Marjolein: Ach, beter laat dan nooit toch? Bij Torarica liggen we zelden. Residence inn is nu ons vaste stekkie geworden. Bijna net zo goed als Tor. Binnenkort hebben we als het goed is wel weer passen voor Torarica en dan zullen we daar zeker gebruik van maken!!

Re Janou: Leuk om te lezen dat m'n verhalen nog steeds gevolgd worden. Ik blijf hier steevast beweren dat er geen leukere groep stagiaires is geweest als in het voorjaar van 2006. En geloof me: dat is echt zo! Jij ook nog de beste wensen he...:). Twee jaar alweer, dat is echt ongelofelijk. Hier alles nog steeds heerlijk hoor. Het leven en werk blijft goed. Blijf loten kopen. Het moet toch een keer lukken zou je zelfs?

Re-Wouter: Doe de groeten aan Alyssa? Hoe bevalt je nieuwe baan?

Re-Hoek: Hoe is het met jou man? Ik hoorde dat je het voetbal nog steeds regelt? Andrew zowaar kampioen geworden?! Check je de wedstrijdformulier nog eens? Dat kan niet kloppen....Ben je zondag nog geweest? Dat was beter dan tegen NAC.

Re-Michiel: Ehh ja, elke keer als de telefoon gaat vrees ik dat jij het bent, maar gelukkig nog niet. Alvast gefeliciteerd met het kampioenschap (alweer).

Re-Sharon: Dat hondje is niet van mij hoor. Ik kon al geen kat onderhouden, laat staan een hond. Hoe gaat het met jou? Nog steeds woonachtig in A'dam? Hoe staat het met de tenniscarriere? Zie ik je met het WFK? Daar ga ik namelijk aan meedoen....Kijk er nu al naar uit :)


  • 04 Februari 2008 - 16:43

    Miek:

    Ik eerst :-)

  • 04 Februari 2008 - 16:43

    Lisa:

    Ik denk dat ik voor de grap ook ff een pasfoto laat maken:D Hahahahha

  • 04 Februari 2008 - 16:44

    Lies:

    Oh..wat erg is die Miek!! Ik hoor r al typen dus ik snel te typen en roep: haaa ik ben sneller:P!! Staat ze er alweer op hoor..
    beetje jammer zo'n zus;) xxxx

  • 04 Februari 2008 - 16:45

    Miek:

    Hai,

    Dat vorige berichtje was even om Lisa voor te zijn, we zijn nl. nog op kantoor en ik zag dat zij al een reactie aan het typen was :-).

    Leuk verhaal weer hoor Joep! Maar volgens mij kan jij straks een heel boek schrijven over al jouw anekdotes!!!

    Ben erg benieuwd naar je foto's straks, zeker van de foto's waar Lisa en Mark op staan. We zijn erg benieuwd hoe ze het bij jou vinden, en hoe zij Suriname ervaren.

    Groetjes daar aan iedereen!
    Dikke kus, Miek

  • 04 Februari 2008 - 16:49

    Vaders:

    Ik hoor het bericht binnen komen. Dus denk ik: kassa, vandaag win ik weer! Zitten er in Hoorn twee meiden elkaar en mij af te troeven!
    Maar Joep, het blijft altijd weer leuk een verhaaltje van jou te lezen. Geinig verhaaltje van die pasfoto.
    We bellen, mailen, sms-sen weer.

  • 04 Februari 2008 - 20:16

    Hélène :

    Hoi Joep,

    grappig pasfoto-verhaal.
    Wij maken gelukkig geen pasfoto's meer.
    In suriname zullen er wel niet zo strenge voorschriften zijn als hier.
    bv dat je niet meer mag lachen.
    ( in een vakblad stond een argument voor dit: omdat je niet lacht als je door een agent wordt aangehouden???)

    Ik ga ook eens met de wedstrijd mee doen.
    Wie er het als eerte een reactie op je weblog gezet hebt.

    Joep, veel plezier met je zusje op bezoek,komende weken.
    We zien de foto's wel weer en en de leuke verhalen.

    groet Hélène

  • 05 Februari 2008 - 10:31

    Sharon:

    Heey Joep

    Wat een genot om je verhaal weer te mogen lezen, ik wist niet dat je zo slim was met de techniekjes van een foto camera:P:P Maar je foto is dus na wat knippen en plakken toch nog mooi geworden mmm.

    Maar uhm mijn tenniscariere, tjah niet zo fanatiek, maar ben wel weer begonnen met een balletje slaan, gaat alleen nog niet zo goed als dat het voorheen ging, maar goed. WFK dat is wel een topper, of ik mee ga doen weet ik niet, maar als je me laat weten wanneer je moet spelen tegen die tijd, kom ik misschien wel even jou talenten bewonderen, misschien leer ik daar zelf nog wel wat van haha, maar tegen die tijd kom je dus weer naar Nederland?

    Ik woon idd nog steeds in amsterdam, nog steeds super cool, nou ja het is nog steeds wel groot maar vind er wel steeds meer mijn draai zeg maar, dus en jij in Suriname? na 1 1/2 jaar nog steeds geen verlangens om terug naar Nederland te komen?

    dikke knuffel en liefs van mij

  • 06 Februari 2008 - 10:03

    Annemieke:

    Erg grappig verhaal! Je beschrijft het ook erg leuk Joep. Joep ik wil je heel veel plezier wensen samen met Lisa en Mark. Weer erg gezellig voor je, als er familie langskomt. Het beste groeten, Annemieke.

  • 09 Februari 2008 - 19:44

    Hidde:

    He Joep,
    Leuk verhaaltje weer en zo te horen gaat alles daar z'n gangetje. Je blijft toch nog steeds erg populair zo te zien met al die reacties. Ik kan helaas weinig zeggen over Ajax, want je zadelt me helemaal neer met Ado.

    groetjes

  • 09 Februari 2008 - 21:04

    Henrike:

    Ha Joep, wat een leuk verhaal hihi, werd ook weleens tijd dat je hemop je site plaatste. Ik ben eindelijk klaar met NL en Wintersport. Nu binnenkort hier maar weer een tripje maken, dan kunnen daar weer foto's van geplaatst worden.
    Veel plezier met je zusje en we zien elkaar morgen voor wat gezelligheid, na die Borgoe van gisteren maak ik vandaag geen kip meer klaar.

    Liefs

  • 10 Februari 2008 - 17:34

    Vietje:

    Hoi Joep, je hebt weer niets te klagen daar he! Zon, visite, gekkigheidjes en ga zo maar door. Nou, hier mochten we dit weekend ook niet klagen hoor! Prachtig weer! Zowel zaterdag als zondag. Zojuist dus een balletje geslagen en voor het eerst met de armen bloot. Wel jammer dat heel Thor dan denkt, kom we gaan tennissen, want je wordt er om het half uur afgehaald. Balen, maar ja, wel even fijn zo. EJ zit in Frankrijk, lekker skien met zn collega's en heeft belachelijk veel zon. Hij is dus veel te bruin, vanavond zal ik nog maar even een zonnebankie nemen!
    En dan is het zo weer maandag, het is feest op het werk, Luba bestaat 40 jaar dus we sjezen langs alle opdrachtgevers met koektrommels. Leuke actie, maar wel druk druk! De comp. teams zijn bekend, 4de klasse, prima wat mij betreft, wel een heel nieuw team, dat is jammer.
    Nou dat was hem weer, ga lekker van de laatste uurtjes van het weekend genieten!
    Succes weer deze week en plezier met alle visite!

  • 10 Februari 2008 - 19:57

    Marjolein:

    Hey Joep! Leuk dat je nog steeds zo veel bezoek krijgt! Geniet er lekker van! Residence inn is inderdaad ook heel relax, maar er gaat toch niks boven Andre met z'n schildpadden!! haha! x

  • 11 Februari 2008 - 18:51

    Emy:

    Heyyy Joep!! Ook al plaats ik niet altijd een bericht, ik volg je nog steeds hoor! Gaat allemaal goed daar zo te lezen! Hier in het mooie Groningen gaat ook alles goed! Maar denk nog regelmatig terug aan die mooie tijd in Suriname! Geniet ervan! Maar dat doe je wel! Liefs Emy

  • 13 Februari 2008 - 22:49

    Mam:

    Hoi Joep,
    Er staan zoveel mensen op de lijst met reacties en ik sta er nog niet tussen. Dat kan toch niet!!!
    Hier alles naar wens. We bellen vaak genoeg om bij te houden hoe het met je gaat.
    Nu natuurlijk lekker Lisa op visite, samen met Mark. Ik geniet dan ook weer even mee, ik stel me dan helemaal weer voor hoe het bij jou is: Heel erg leuk!!
    Hug, mam

  • 21 Februari 2008 - 16:29

    Miek:

    Eh, waar blijven de foto's van Lisa en Mark nou? Ik was daar wel benieuwd naar, ze komt ze nu vanavond maar bij ons thuis laten zien.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Joep

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 623
Totaal aantal bezoekers 110968

Voorgaande reizen:

01 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

01 Maart 2011 - 30 November -0001

Suriname deel 2

Landen bezocht: