Tussen kerst en oud en nieuw in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Joep Jong - WaarBenJij.nu Tussen kerst en oud en nieuw in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Joep Jong - WaarBenJij.nu

Tussen kerst en oud en nieuw in Suriname

Door: Joep

Blijf op de hoogte en volg Joep

31 December 2007 | Suriname, Paramaribo

Hierbij toch even een kort verhaal tussen kerst en oud en nieuw. Gewoon, om via deze wijze iedereen een goed uiteinde en een geweldig 2008 toe te wensen. Maar dat komt later.

Allereerst hoop ik dat iedereen mooie kerstdagen heeft gehad. Helaas weer geen witte kerst, maar toch zag het er op tv wel allemaal “kerstachtig” uit. Dit in tegenstelling tot de omstandigheden alhier. Doordat het hier het hele jaar 30 graden is en het hele jaar de zon om 19 uur ondergaat lukt het maar niet om in kerststemming te komen. Mijn kerst was dan ook heel rustig. Had trouwens ook wel te maken met de afwezigheid van zo ongeveer alle bakra’s ivm vakanties (zie vorig bericht).

Nu richten we ons op oud en nieuw, wat naar alle waarschijnlijkheid wel een groot spektakel zal worden. S’avonds heb ik al af en toe het idee dat ik in de golfoorlog ben beland. Niet dat ik weet hoe het is om in de golfoorlog aanwezig te zijn, maar de beelden kan ik me nog goed herinneren en zo ziet het er vanaf mijn balkon af en toe ook uit. Al het vuurwerk dat in Nederland verboden is koop je hier letterlijk bij de Chinees om de hoek en ook nog eens voor heel weinig geld. Zelf heb ik dan ook al een 100.000 klapper en wat grote potten en pijlen ingeslagen. Overdag gaan we met z’n allen de stad in en naar een Telesur feest en s’avonds sluiten we het jaar af bij de familie van Aarti. Als het net zoals vorig jaar wordt zal het weer een hele gezellige avond worden.

En tja, dan is het alweer 2008. Ik houd niet zo van cliché’s, maar soms ontkom je er niet aan. Het jaar 2007 is dan ook echt omgevlogen. Als ik voor mezelf terugkijk denk ik - een trieste uitzondering daargelaten - dat ik een heel mooi jaar heb gehad, waarbij ik er absoluut voor zal tekenen als 2008 hetzelfde voor mij in petto heeft. Ik heb sowieso wel mooie vooruitzichten: Mijn vakantie met Aarti op Barbados en Tobago, de vakantie in juni in Nederland met het EK2008 en natuurlijk mijn laatste jaar in Switi Sranan in het algemeen, aangezien ik naar alle waarschijnlijkheid in november 2008 definitief naar Nederland zal vertrekken. Tot die tijd blijf ik in ieder geval genieten van al het moois dat Suriname te bieden heeft.

Mijn belangrijkste wens voor 2008 is dat iedereen die ik liefheb gezond is en gezond blijft en net zo gelukkig 2008 doorkomt als dat ik 2007 ben doorgekomen.

Dit geldt natuurlijk ook voor iedereen die alle verhalen hier leest. Bij deze een zeer goed uiteinde toegewenst. Dat 2008 voor iedereen maar een jaar mag worden met een hoop sportieve, gezonde en .........(zelf in te vullen) voorspoed!

Gr,
Joep

Re-Wietske: Inderdaad een hele hoop nieuwe gezichten. Viel me die avond ook op. Ken zelfs niet alle namen meer. Goed teken! Hoe gaat het met jullie?

Re-Ineke: Dank je wel. Hetzelfde terug natuurlijk! Geeft niet dat je stiekem leest hoor. Doen de meesten. Het feit dat je de verhalen volgt is al leuk. Doe de hartelijke groeten aan Roy. Goed om te horen dat alles goed gaat met hem.

Re-Mervin: Maak je niet druk jongen, ik kom terug! Ben jij nou in Oostenrijk weer les aan het geven? Zie ik je in juni op het WFK? Rustig aan....

Re-Sietse: Inderdaad jammer dat ik er niet bij was. Waar was de KSC-avond? Heb er niets over gehoord. Wil er toch wel van op de hoogte blijven. Jouw FC gaat steeds beter draaien he...Gun het van Hanegem wel moet ik zeggen.
Ben trouwens erg onder de indruk van je Surinaams. Waar heb je dat geleerd?!

Gran tangi me wins yu wan bun 2008!!

Re-Annemieke en Carmen: Wat leuk! Heel goed 2008 toegewenst van mij.

Re-Ria: Jullie hebben inderdaad mooie vooruitzichten. Nog maar 2 dagen en ze zijn weer “thuis”.. Zorgt u er voor dat hij in Frankrijk geen internetcafe opzoekt om te gaan werken? Zelfs in Curacao kan hij het niet laten! Alvast een hele mooie wintersport toegewenst!

Re-Emy: Dank je wel! Inderdaad de 2e keer. Best uniek! Oud en Nieuw vond ik vorig jaar echt een hoogtepunt, dus dat zal dit jaar ook zeker goedkomen. Jij ook een heel goed uiteinde en een fantastisch 2008 toegewenst!

Re-Erik-Jan: Gelukkig is het nu iets duidelijker. Bedankt voor de waarschuwing. Ik zal voorzichtig doen :). Is inderdaad wel nodig hier. Het knalt er weer op los. Jij ook al het goeds voor 2008 toegewenst.

  • 31 December 2007 - 09:46

    Marchel & Hélène :

    een goed en gezond 2008 toegewenst!

  • 31 December 2007 - 10:16

    Marjolein:

    Hey Joep!
    Jij natuurlijk ook alle goeds voor 2008! Maak er weer een mooi jaar van in Switi Sranan! x

  • 31 December 2007 - 10:37

    Martine:

    Ha Joep!

    Veel plezier daar met Oud&Nieuw en alvast de beste wensen voor 2008 tuurlijk! En kijk 'n beetje uit met dat vuurwerk he, of is dit nou weer heel girly om te zeggen...;-)

    xx

  • 31 December 2007 - 12:11

    Mam:

    Hoi Joep,
    Gezelig weer een nieuw bericht van jou.
    Het is weer een leuk stuk over je belevenissen in Suriname. Een blij gevoel krijg ik er bij. Je schrijft als een blij en tevreden mens. Het gaat goed met jou. Dat is heerlijk. En weer een heel nieuw jaar voor ons om er weer voor te gaan. Op naar 2008!!

    Dikke kus, mam

  • 31 December 2007 - 12:34

    Vaders:

    He man,

    leuk verhaaltje nog even op het scheiden van 2007. Vanmorgen waren ze naast het werk "heftig" aan het knallen. Heb toen de collega's je foto's van het eindejaarfeest in Paramaribo van vorig jaar laten zien. Weet nu gelijk weer waarom je er weer zo'n zin in hebt.

    Joep, heel veel plezier nog vandaag en vanavond, maak er met alle bekenden en onbekenden een heel mooi feest van en al vast een fanatastisch begin van 2008!

    Boksie van vaders

  • 31 December 2007 - 13:32

    Sietse:

    Hey Joep!

    Ik luister nu naar de top2000 van 2007. Summer of 69. Ik mis je hier Joep! KSC-avondje was op het Leidseplein o.a. Ik hoop dat de ijsbaan nog koud is. v Hanegem doet het niet gek nee. Ben best blij met hem. Dat Surinaamse kwam van de afhaalSurinamer. Stond op de flyer. ik dacht zal vast iets leuks betekenen. In Oz is het nu nieuwjaar. Volgens mij word jij nu net wakker. Fijn uiteinde!

    Groetjes,

    Sietse

  • 31 December 2007 - 14:52

    Ans En Henk Flierman:

    Hi Joep en huisgenoten, ook een mooi uiteinde van 2007 en een nog mooier begin gewenst van 2008. Veel geluk en voorspoed natuurlijk (cliche, oke, voor 1 keertje dan nog), en..... dat Nederland maar mooi E-kampioen mag worden! En daarna welkom in Holland. Het knalt er inmiddels hier weer flink oplos, maar ..... de oliebollen en appelflappen smaken weer als vanouds. Ook in Suriname ?? Of kennen ze daar alleen rijstbollen en bananenflappen :-) Nog veel plezier gewenst vanavond met al het prachtige Surinaamse vuurwerk door Ans en Henk Flierman.

  • 03 Januari 2008 - 17:42

    Annemieke:

    Hoi Joep,

    weer een mooi verhaal om te lezen. Is alles goed gegaan met je vuurwerk? Wij hebben erg genoten van oud en nieuw, we zaten bij vrienden in Andijk, met een 6 volwassenen en 8 kinderen, we hebben ons prima vermaakt. Het was alleen een beetje mistig, maar het vuurwerk was even goed goed te zien en erg mooi. Morgen gaan we naar Gerret en Marianne en zaterdag gaan we dan naar de winterefteling, moet erg leuk zijn volgens de berichten, je hoort het nog wel. Het beste met je , groeten, Annemieke.

  • 05 Januari 2008 - 22:56

    Viola:

    Hey Joep!
    De allerbeste wensen, ook voor jou natuurlijk! De feesten zijn weer achter de rug en de normale werkweken zijn weer begonnen. Altijd een gezellige en mooie tijd waar ik best naar uitkijk. Voor je het weet is het weer voorbij.
    Ik hoop dat jij komende maanden nog veel kan genieten in Suriname en dat je helemaal achter je besluit staat om weer terug te komen. (niet dat ik je stimuleer om daar te blijven, zou niet durven, krijg ik vast en zeker wat mensen op mijn dak! Bovendien wil ik ook wel weer eens een balletje met je slaan!)
    Ik hoop je in juni nog even live te zien, mocht dat niet lukken dan wordt het november, maar we spreken elkaar vast daarvoor nog vele keren!
    Plezier en groetjes!
    Liefs, Viola

  • 08 Januari 2008 - 07:58

    Ineke:

    Hoi Joep,
    Kom je nog even op de valreep een heel mooi 2008 toe wensen en dat al je dromen mogen uit komen. Nog een geweldige tijd in Suriname en ik lees wel weer. :-)
    Groetjes, Ineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Joep

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 110970

Voorgaande reizen:

01 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

01 Maart 2011 - 30 November -0001

Suriname deel 2

Landen bezocht: