Update Surinaamse gebeurtenissen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Joep Jong - WaarBenJij.nu Update Surinaamse gebeurtenissen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Joep Jong - WaarBenJij.nu

Update Surinaamse gebeurtenissen

Door: Joep

Blijf op de hoogte en volg Joep

18 December 2007 | Suriname, Paramaribo

Even was ik bang dat ik weer niet veel te schrijven zou hebben, maar gelukkig zorgt de Surinaamse politiek de laatste tijd regelmatig voor wat schrijfmateriaal. De zorgen dat ik niets te schrijven heb hoef ik dan voorlopig ook niet te hebben denk ik.

Eerst zal ik echter terugkomen op de (plotselinge) dood van Leroy. Vorige week woensdag zijn Mark, Henrike en ik naar zijn begrafenis geweest. Erg indrukwekkend natuurlijk waar voor m’n gevoel bijna iedereen aanwezig was die maar iets met toerisme in Suriname te maken heeft. Maar de vraag die veel mensen bezig houdt (zo ook op mijn site, getuige de vele reacties bij het vorige verhaal): hoe kan hij nou ineens overlijden? Die vraag is voor mij ook nog niet helemaal beantwoord. Feit is wel dat hij de laatste tijd steeds vaker last had van z’n maag en dat hij zich dus de laatste tijd steeds minder goed voelde. Wij merkten dit alleen in het feit dat hij wat minder vaak bij La Caff kwam. Zover ik weet kreeg hij op een maandag zo’n last van z’n maag dat hij naar het Academisch Ziekenhuis is gegaan voor onderzoek. Daar kwamen ze er al snel achter dat er iets mis was met z’n lever en hij werd direct opgenomen. De volgende dag overleed hij al in de middag aan de gevolgen van een leveraandoening. Dit is het verhaal zover ik het ken. Het blijft bizar en onwerkelijk dat iemand zo ineens kan overlijden. Extra onwerkelijk maakt het dat het om zo’n jong en fit iemand gaat.

Dan terug naar de Surinaamse politiek. Het decemberproces is voor twee weken uitgesteld en dat zorgde er waarschijnlijk voor dat enkele leden van het Nationaal Assemblee (de Surinaamse Tweede Kamer) leden aan een gebrek aan aandacht. Misschien zijn ze daarom afgelopen donderdag met elkaar op de vuist gegaan. Ik geloof dat dit ook in Nederland op het nieuws is geweest, maar ik zal hierbij toch nog even uitleggen wat er precies gebeurt is.
Tijdens de algemene beschouwingen (waarbij er normaal gesproken op de begroting van 2008 wordt ingegaan, behalve in Suriname) kaartte een partijgenoot van Bouterse (Doekhie) het landjepik in Nickerie aan. Deze man beschuldigde de voorzitter van het Nationaal Assemblee (Paul Somohardjo) er van dat hij er voor zorgde dat er stukken land van mensen werd afgepikt en dat hij dit “verkocht”aan vrienden van hem. Doekhie had zelfs een CD waar gesprekken op zouden staan die zouden bewijzen dat Somohardjo hier inderdaad schuldig aan zou zijn. Doekhie wilde deze CD in het Nationaal Assemblee afdraaien, maar Somohardjo wilde eerst zelfde de CD beluisteren om te horen of de CD wel echt was. Somohardjo voegde hier aan toe dat iedereen wel moest weten dat “er nog nooit een Somohardjo in de gevangenis had gezeten, maar dat er wel meerdere Doekhies in de gevangenis hadden gezeten”. Deze uitspraak viel natuurlijk niet zo goed bij Doekhie die Somohardjo op de grond duwde. Waar er gevochten wordt is natuurlijk ook Ronnie Brunswijk van de partij, dus die bemoeide zich er ook nog even mee. Zeer triest natuurlijk en dit gevecht was en is dan ook het gesprek van de dag.
Triest hieraan is echter dat de discussie voornamelijk gaat om het feit wie er begonnen is en wie welke klap uitdeelde. In mijn ogen zou de discussie eigenlijk moeten gaan om het feit dat zulke personen die allemaal een nogal ruig verleden hebben in het Nationaal Assemblee mogen plaatsnemen om Suriname te besturen. Somohardjo bood gisteren in diverse kranten zijn verontschuldigingen aan in diverse Surinaamse kranten met de letterlijke woorden “Ik bied mijn verontschuldigingen aan aan het Surinaamse volk voor hetgeen gebeurt is in de Assemblee, ondanks dat ik niet schuldig ben, omdat ik niet begonnen ben met vechten……..”. Dit zegt denk ik wel genoeg. Met dit soort personen aan de macht in Suriname zal Suriname nooit ontwikkelen. Het wordt dan ook tijd dat er een jonge garde opstaat die de kans krijgt om de macht over te nemen.

Verder gaat het op het werk allemaal prima. Er staan weer diverse uitbreidingen op het programma. Afgelopen vrijdag hadden we een kerstfeest voor alle medewerkers van Unamic Suriname. Dit was echt een groot feest. Elk project deed een voordracht. Dit verschilde van een toneelstuk, tot rappen en kerstliedjes zingen. Ook was er een mogelijkheid om karaoke te doen, waar ik natuurlijk niet aan kon ontkomen met mijn zangtalent. Al met al was het een zeer geslaagde avond en het gaf me een trots gevoel om onderdeel te mogen uitmaken van dit jonge, gezellige en zeer snel groeiend bedrijf.

Wat foto's van dit feest zijn te zien onder de volgende link (foto's zijn wel een beetje donker, maar dat mag de pret niet drukken).

http://www.mijnalbum.nl/Album=MYFBMOEQ

Mijn kerst zal vrij rustig zijn, aangezien Manuel, Zohair, Mark en Henrike allen op vakantie zijn. Een dag zal ik doorbrengen bij de familie Kanhai en tweede kerstdag sluit ik mezelf op met al het lekkers wat ik in de supermarkt Choice kan vinden, de serie Prison Break en natuurlijk een aantal voetbalwedstrijden uit Engeland. Kortom, ik kijk er naar uit!

Waar ik trouwens ook naar uitkijk is mijn vakantie naar Tobago en Barbados halverwege maart. Later kom ik hier natuurlijk uitgebreider op terug, maar het feit dat ik naar Barbados ga klinkt zo zaligmakend dat ik het toch alvast even wilde mededelen. Bij deze.

Bij deze wens ik iedereen tenslotte een geweldige kerst!

Gr,
Joep

Re-Vi: Ben je nu wél de eerste?! Af en toe een aardbeving zou inderdaad wel aardig zijn. Was wel echt bizar om mee te maken. Voelde alsof ik dronken was, maar dan anders...:). Groeten weer aan EJ, Tom en Poes!

Re-Lies: "Dope" he?! ;). Alvast voor op Barbados...

Re-moeders: Nou je heb de meiden ondertussen gesproken. Hebben inderdaad flink genoten! Brasa...

Re-Erik Jan: Bedankt voor je bericht. Hopelijk maakt bovenstaande iets meer duidelijk. Ook erg leuk om te lezen dat je af en toe de verhalen nog een beetje volgt.

Re-Marjolein: Bizar is inderdaad het goede woord. Blijft ongelofelijk. Hoe gaat het met jou? Tijd niks gehoord! Ben je nou al eens afgestudeerd?

Re-Michiel: En nu staat Ajax weer bovenaan met afschuwelijk voetbal..Degene die de minst slechte wedstrijden speelt wordt kampioen. Nog een mooi verjaardagsfeessie gehad?

Re-Marieke: Het TV-verhaal doet inderdaad een belletje rinkelen. Je reageert op het nieuws zoals de meesten op het nieuws reageren. Vol verbazing. Helemaal als je in Nederland moet het vreemd zijn om het nieuws te horen. Leuk dat je op de hoogte wil blijven van de Suriname-verhalen...
Heb jij nog een vervolg gegeven aan je journalistieke carriere...

Re-Hidde: Dat is inderdaad toch nog steeds het record :). Ach, het was wel gezellig! Hoe gaat het met jou? Met je cluppie gelukkig weer iets beter...

  • 18 December 2007 - 19:11

    Miek:

    He wat jammer dat we nu terug zijn in dit koude kikkerland. Al vind ik dit weer wel beter voor m'n kerstgevoel hoor!

    Zal nog even wat foto's van ons tweede deel van de vakantie op een site zetten zodat je deze kan zien.

    shit de bel hopen dat ik nog steeds eerst ben :)

  • 18 December 2007 - 22:13

    Mam:

    Ja,Joep, veel nieuws.
    We horen er hier ook wel over, maar van jou krijgen we een gedetailleerder verslag. Nu op weg naar een vredig kerstfeest! Succes.
    Ik ga je nu even bellen, even horen waar je uithangt.
    Dikke kus mam

  • 19 December 2007 - 19:33

    Wietske:

    Hoi Joep,

    Ik heb genoten van de foto's van het kerstfeest. Bekende maar ook veel onbekende gezichten. Flinke groei en uitbreiding van werkzaamheden dus. Ik ben blij on te lezen en te zien dat het jou en jullie goed gaat.

    Lieve groet aan jullie allemaal!

    Wietske en Jack

  • 20 December 2007 - 12:24

    Ineke:

    Hallo Joep,
    Vanuit het koude kikkerland wil ik je hele warme Kerstdagen toe wensen en een fantastisch 2008. Volg al je verhalen, sorry lees meestal stiekem ;).
    Ow ja met Roy gaat het goed. Zoals iedere jongeren heeft hij het druk, gelukkig niet alleen met werken.

    Groetjes, Ineke

  • 22 December 2007 - 20:31

    Mervin:

    Joep jongen jij ook succes met vrolijk kerstvieren enzo. Ik heb dit keer een heel erg witte kerst in tegenstelling tot de bruine bergen van vorig jaar. Ik vind dat je het trouwens echt lang volhoudt daar man. En dat ondanks dat er nog steeds geen Ajax te vinden is in Suriname. Kom je nog wel ooit terug?

  • 23 December 2007 - 16:40

    Sietse:

    Ha Joep,

    Barbados, klinkt inderdaad erg goed! We hebben gisteren ff een KSC-waardige avond stappen gehad. Was weer legendarisch. Jammer dat je er niet bij was.
    Blijft een apart verhaal van die Surinaamse politiek. Helaas voor je heeft je clubbie het ook vandaag niet goed gedaan. Blijft een spannende competitie zo. Ik wil je even hele fijne feestdagen wensen en alvast een super 2008!

    Wan switi kresneti nanga wan bun nyun yari

    Groeten,

    Sietse

  • 23 December 2007 - 17:40

    Annemieke En Carmen:

    Hoi Joep,

    We willen je hele goede kerstdagen wensen en een happy new year. en de allerbeste wensen voor 2008 !!!!! groeten, van Carmen en Annemieke en de rest van de familie.

  • 23 December 2007 - 21:54

    Ria:

    Hee hoi Joep, uit bovenstaand verhaal begrijp ik dat je helemaal alleen overblijft in Para. Nou wij kijken erg uit naar Mark en Henrike om vervolgens lekker met elkaar op vakantie te gaan. Ook hopen we weer gauw naar jullie toe te komen in Suri.

    Hele fijne kerstdagen en een super 2008.

    Heel veel lieve groetjes van Gezienus en Ria.

  • 25 December 2007 - 14:17

    Emy:

    Heyyy Joep!!! Wilde je even fijne Kerstdagen en een super 2008 wensen! Alweer de tweede keer dat je daar Kerst en oud en nieuw viert!! Maak er een mooi feestje van, maar dat moet wel goedkomen denk ik!
    Groetjes Emy

  • 27 December 2007 - 22:37

    Erik-Jan:

    Hey Joep, heel hartelijk dank voor de toelichting! Dat maakt wat meer duidelijk inderdaad. Hoop dat je goede kerstdagen hebt gehad! Ik wens je een goed uiteinde en alvast alle goeds voor 2008! Oh ja, pas op voor het vuurwerk daar ;)

    Groeten!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Joep

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 217
Totaal aantal bezoekers 110972

Voorgaande reizen:

01 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

01 Maart 2011 - 30 November -0001

Suriname deel 2

Landen bezocht: