Veel gebeurtenissen in Switi Sranan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Joep Jong - WaarBenJij.nu Veel gebeurtenissen in Switi Sranan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Joep Jong - WaarBenJij.nu

Veel gebeurtenissen in Switi Sranan

Door: Joep

Blijf op de hoogte en volg Joep

04 December 2007 | Suriname, Paramaribo

Bijna elk stukje op deze website begin ik met het verhaal dat er niet veel is gebeurd. Dat kan ik nu niet doen. Er is zelfs heel veel gebeurd afgelopen 2 weken! Te veel zelfs. Wat ik daarmee bedoel zal snel duidelijk worden.

Laat ik namelijk eerst maar beginnen met het meest schokkende nieuws van afgelopen week: Leroy is overleden…Voor de personen die deze pagina niet zo volgen: Leroy was onze vaste gids. Ongeveer elke trip die wij hebben ondernomen is geregeld door Leroy. Naast het feit dat het onze gids was, is hij ook afgelopen jaar een goede kameraad geworden. Het zal dan ook niet moeilijk voor te stellen zijn dat zijn plotselinge dood bij ons ingeslagen is als een bom.

Zoals ik vorige keer al schreef zijn Annemieke (m’n zus) en haar vriendin Anne voor 10 dagen op bezoek. Op het moment van schrijven zijn ze waarschijnlijk aan het wandelen op Brownsberg. Ondanks dat ze hier kort blijven ondernemen ze ontzettend veel en genieten ze volop. Naast Annemieke en Anne zijn er ook nog enkele opdrachtgevers op bezoek, wat de groep deze week erg groot maakt. Zondag zijn we met deze groep met een bootje de Surinamerivier opgegaan. Niet verrassend, aangezien we dat wel vaker doen, maar wat wel verrassend was is dat we onderweg een groep dolfijnen zijn tegengekomen. Erg graaf om te zien! Het zien van de dolfijnen was (in ieder geval voor mij) het hoogtepunt van de dag, maar ook de plantages en Braamspunt waren ook weer erg aangenaam. Annemieke en Anne blijven nog tot donderdag waarna ze weer huisweerts keren.
Annemieke en Anne hebben ook nog iets heel bijzonders meegemaakt en dat is een aardbeving. Ik geloof dat het in Nederland ook in het nieuws was, maar in het Caribisch gebied was er een erg zware aardbeving. Hij was zo zwaar dat we hem hier in Suriname ook hebben gevoeld. Ik zat op het balkon toen de aarde begon te trillen. Het was geen zware beving alhier, maar de kopjes schoven zo van het aanrecht de wasbak in. Hoefde ik dat ook niet meer te doen. Erg vaag en ook wel spannend om dat een keer mee te maken. Gelukkig was de beving niet zo zwaar, want anders zouden hier zo de helft van de gebouwen instorten.

Dan is natuurlijk ook nog het decemberproces begonnen. In Nederland groter nieuws dan hier heb ik het idee, maar dat maakt het niet minder interessant. Helemaal nu de oom van Aarti, de advocaat van Bouterse, zoveel in het nieuws is. Best grappig om hem op tv te zien zeggen tegen een Nederlandse journalist dat hij “maar wat lult”. Enige vorm van mediatraining is hem onbekend. Hij is er door z’n familie wel op aangesproken, maar aan de andere kant is hij gewoon zichzelf en dat maakt het ook wel weer mooie televisie.
Het zal geen verrassing zijn dat het hier in Suriname op dit moment barst van de Nederlandse journalisten. Wat wel opvallend is, is dat weinig Surinamers zicht echt concreet uitlaten over het proces. Iedereen lijkt wel een beetje “bang”om zijn mening hier over te geven. Niet bang in de zin dat ze bang zijn dat hun wat overkomt, maar meer dat het een taboe lijkt om er over te praten. Wij bakra’s kennen dat taboe niet zo, dus elke keer als ik vrij duidelijk m’n mening geef over het proces kijkt menig Surinamer verschrikt op. Beetje prikkelen blijft leuk.
Wat bij het proces hoort zijn natuurlijk ook over de geluiden dat Bouterse een aanslag zou willen plegen. Eerlijk gezegd neem ik die geluiden niet zo serieus en is het volgens mij meer een poging van de minister van justitie om de bevolking tegen Bouterse op te zetten. Bouterse blijft hier namelijk ondanks alles erg populair en gebruikt deze populariteit nog regelmatig om de huidige regering zwart te maken.

Tenslotte deed ik afgelopen week nog mee aan een landelijke wedstrijd voor “teamleider van het jaar”. Unamic heeft mij voorgedragen als kandidaat en voor deze wedstrijd moest ik een soort van vragenlijst / case invullen. Helaas kreeg ik te horen dat ik uitgesloten was voor deelname, omdat de jury naast de case ook een bedrijfsbezoek moest doen en dat is een beetje lastig hier in Suriname. Ondanks dat kreeg ik wel een erevermelding op het gala, aangezien mijn vragenlijst het beste was invuld van alle deelnemers. Ik heb er niet veel aan, maar toch het vermelden waard dacht ik zo! Leuk was daarnaast ook dat een andere teamleider van Unamic daadwerkelijk met de eerste prijs naar huis is gegaan.

Nou, ondanks dat er erg veel nieuws is heb ik het toch betrekkelijk kort kunnen houden (toch?!). Ik bedenk me nu dat ik het nog niet over Ajax en de loting van het Nederlands elftal heb gehad. Prima Joep, vooral zo houden…..

Foto’s van Annemieke en Anne waar onder andere de dolfijnen opstaan staan onder de volgende link:

http://www.mijnalbum.nl/Album=UNHMPIEJ

Gr,
Joep

  • 04 December 2007 - 17:59

    Vaders:

    Enorm leuk om - terwijl ze er nog zijn - foto's van Annemieke en Anne te zien! Goed gedaan jochie! En wat nog leuker is - inderdaad, je begint er zelf over - geen woord over Ajax (want dat was echt dramatisch, zelfs volgens Peter R. de Vries) en over de loting van het Nederlands Elftal. Ik vind het alleen jammer dat we Spanje niet hebben geloot in plaats van Roemenië.
    En ik surf me suf naar nieuws over de verkiezing van de teamleider van het jaar. Niets! Niet op de site van Unamic en zelfs niet op de site van de organisatie: de WGCC (raak al aardig thuis in de bijzondere wereld van de callcenters).
    Groeten aan alle bekenden daar!

  • 04 December 2007 - 17:59

    Viola:

    Joep! Ik ben de eerste! Wat leuk!
    Mooi stukje met veel bijzonder nieuws. Gecondoleerd met jullie gids, kan mij voorstellen dat zoiets heel onwerkelijk moet zijn. Ook die dingen maak je mee als je langere tijd ergens zit, dat besef je nu vast wel. Heel vervelend allemaal.
    Het dolfijnenverhaal is gelukkig leuker nieuws en de aardbeving haalt de sleur weer even uit je Surinaamse levenstijltje. Haha, grappie he!
    Nou en dan ook nog een mooie erevermelding, ik weet zeker dat je hem had gewonnen hoor als ze op bezoek waren geweest!

    Fijne Sinterklaas morgen, mocht je wat gaan vieren en spreek je snel weer.

    Liefs, Viola

  • 04 December 2007 - 18:00

    Viola:

    Ahhh shit, je paps is gelijk met mij! haha!
    En ja, de 2de letter is hoger in het alfabet... :-)

  • 04 December 2007 - 18:27

    Lies:

    ey..brute broek heb je aan (die rode):D!

  • 04 December 2007 - 18:45

    Mam:

    Ik krijg helemaal heimwee als ik de foto's zie!!
    Heerlijk om alles even terug te zien.
    Volgens mij genieten de meiden echt wel.
    We zullen het vrijdag horen.
    Groetjes aan iedereen en voor Annemieke en Anne, goede reis terug en tot gauw.
    Voor Joep een bigi brassa. Mam

  • 04 December 2007 - 20:32

    Erik-Jan:

    Yo Joep,

    Zo af en toe lees ik je site. Dit verhaal had ik nog niet gelezen maar hoorde via Alice dat er een naar bericht op stond. Ik ben erg geschrokken van het bericht dat Leroy overleden is. In de tijd dat ik in Suriname was heb ik ook alle tripjes met hem gemaakt. Daarnaast een paar keer met hem uitgeweest.

    Ik wens jullie in Suriname daarom ook sterkte met dit verlies.

    Het zijn nog steeds mooie verhalen om te lezen en daarbij natuurlijk prachtige foto´s!

    Groeten Erik-Jan

  • 05 December 2007 - 08:22

    Marjolein:

    Hey Joep!
    Wat een nieuws zeg van Leroy, echt bizar, wij hebben toen ook bijna al onze trips met hem gemaakt. Sterkte!
    Leuk om te lezen dat je nog steeds geniet in Sranan! X

  • 05 December 2007 - 09:34

    Michiel:

    Hey ouwe,

    Vervelend van Leroy, succes daarmee!

    Nu kan ik hetzelfde tegen jouw zeggen als jij omgekeerd deed over Ajax, 'Onbegrijpelijk dat PSV met dit voetbal dat ze spelen bovenaan staat'.

    Hou je haaks,

    Michiel

  • 07 December 2007 - 11:10

    Marieke Van Bommel:

    Hey Joep,

    Je kent mij waarschijnlijk niet meer in de grote hoop vetrokken stagiaires maar ik heb ooit een TV-item over je gemaakt over je werk als Nederlander in Su bij tv ABC. Misschien rinkelt er nu een belletje :-)

    Zo niet dat wil ik alleen zeggen dat ook ik net als Erik-Jan heel erg schrok van het verhaal van Leroy, wat is er in gebeurd met zo'n jonge levenslustige jongen? Ik vind het onbegrijpelijk en las het verhaal met open mond. Ik heb me voor het gemak maar ingeschreven bij je mailinglist om af en toe nog het suriname-gevoel te herleven. Ik hoop dat je dat oke vind.

    Groetjes Marieke

  • 12 December 2007 - 21:56

    Hidde:

    Als eerst gecondoleerd met Leroy. Volgens mij ken ik hem niet.
    Ik zie dat je weer wat aan je conditie doet. Ik denk niet dat je zo sterke tegenstander als mij zal hebben. Ik heb denk ik toch in totaal 5 punten bij je gemaakt.

    Gtoetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Joep

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 110963

Voorgaande reizen:

01 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

01 Maart 2011 - 30 November -0001

Suriname deel 2

Landen bezocht: