Kerst op Brownsberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Joep Jong - WaarBenJij.nu Kerst op Brownsberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Joep Jong - WaarBenJij.nu

Kerst op Brownsberg

Door: Joep

Blijf op de hoogte en volg Joep

28 December 2006 | Suriname, Paramaribo

Na lang gewikt en gewogen te hebben wat doen met kerst besloten we om met Mark, Henrike, Ilja en Suzan met kerst het binnenland in te gaan. In Paramaribo scheen kerst niet zo heel bijzonder te zijn, dus vluchtten we maar de stad uit.
Op zaterdag vertrokken we met onze jeep, gehuurd door Ilja, richting Brownsberg. Vorig jaar was Ilja ook al met een jeep naar Brownsberg geweest. Hij reed deze jeep toen eigenhandig het oerwoud in, wat betekende dat deze er niet heelhuids uitkwam. De verhuurder was destijds niet heel blij, aldus Ilja. Toevallig genoeg kreeg Ilja dit jaar exact dezelfde jeep mee...Toen de verhuurder Ilja en Suzan zag vroeg hij nog naar vorig jaar, maar door te lullen als brugman kregen we ons pareltje van een auto toch mee. Althans, pareltje van een auto...na nog geen 5 kilometer stond hij stil met pech: de benzineleiding lekte, dachten we. Toen de auto echter opdroogde was alles echter weer droog, dus er was paniek om niets: het was slechts water. Toen we echter de eerste meters op de dramatische bauxietweg aflegden merkten we wel dat de schokbrekers z'n naam geen eer aan deden: elke hobbel zou de willekeurige autoliefhebber pijn in het hart doen. Gelukkig was er geen autoliefhebber in de groep dus scheurden we richting Brownsberg. Vlak voor de berg kwamen we nog stil te staan, omdat de accu niet werkte, maar de binnenlandbewoners wisten de auto toch weer aan de praat te krijgen door hard met een steen op de accu te slaan. Je moet er maar op komen.

Eenmaal op Brownsberg aangekomen hingen we snel de hangmatten op en begonnen we aan het diner. Het eten was (in eerste instantie) net aan binnen te houden, maar een echt kerstmaaltijd kun je rijst met bruine bonen toch niet noemen. De avond werd vervolgd in ons "huis" met wat leuke gesprekken, drank en muziek. Al met al kan ik me alleen nog herinneren dat het erg gezellig was.
Zondag zijn we naar een waterval geweest. Niet echt spectaculair, maar je moet wat. Verder wat gekaart en s'avonds lekker gegeten. S'avonds weer een soort van herhaling van de dag er voor, maar van zondagavond kan ik me nog wel alles herinneren. Maandagmorgen zijn we nog een korte wandeling gaan doen waar we nog een hele groep apen tegenkwamen. Heel bijzonder. Helaas had ik m'n fototoestel niet bij me. Maandag (eerste kerstdag) in de loop van de dag reden we zonder veel problemen richting Paramaribo waar we rond 3 uur aan kwamen. De dag werd vervolgd aan het zwembad (het was +/- 30 graden en erg zonnig) en s'avonds bij het Vat.
Dinsdag (tweede kerstdag) heb ik wat getennisd met een jongen waarmee ik vroeger bij het Grootslag nog getennisd heb en die ik hier toevallig ben tegengekomen. Daarna ben ik wat gaan zwemmen en s'avonds heb ik "pakjesavond" gevierd bij een Hindoestaanse familie.

Al met al hele gezellige dagen achter de rug, maar van een kerstgevoel was absoluut geen sprake. Jammer, maar kerst met 30 graden en zon klopt gewoon niet.

Nu richten we ons op oud en nieuw. Morgen zijn er al enkele feesten in de stad, maar zaterdag schijnt het helemaal "los" te gaan. Nu lijkt het al oorlog wat betreft vuurwerk, maar komend weekeinde schijn je niets meer te kunnen zien door alle rook. Ik ben benieuwd. Het belooft in ieder geval een mooi weekend te worden. Iedereen een goed uiteinde toegewenst!

Groeten,
Joep

Ps. Foto's van Brownsberg staan onder de volgende link
http://www.mijnalbum.nl/Album=YAANWUDW&edit=1

  • 28 December 2006 - 18:29

    Mam:

    Joep wat ga je snel. Alle dagen weer nieuwe foto's.
    Ik kijk al uit naar morgen.
    Kus mam

  • 28 December 2006 - 20:07

    Vaders:

    10-tallen Nederlandse toeristen hebben in Jordanië vast gezeten wegens zware sneeuwval! Wie weet hebben jullie straks ook een "witte" jaarwisseling. De wonderen zijn de wereld nog niet uit! Veel plezier de komende dagen en beperk je aub tot een Djogo in plaats van Borgoe of hoe dat spul ook moge heten. Hoop in ieder geval dat je je alles goed herinnert en spoedig weer verslag doet.

  • 29 December 2006 - 17:25

    Miek:

    Uh, vaders, ik herinner me nog 'n stukje vakantiefilm van jullie voor pampus... Was dat soms ook na 'n Borgoe? :-)

    Leuke foto's Joep! Maak je er nog 'n paar van Paramaribo in feeststemming deze dagen, ben erg benieuwd! Geniet ervan en 'n onvergetelijke jaarwisseling toegewenst (dat gaat waarschijnlijk wel lukken daar neem ik aan).

    Kus Miek

  • 02 Januari 2007 - 09:35

    Vaders:

    Vaders wenst alle trouwe volgers van deze site, maar natuurlijk heel in het bijzonder JOEP, een in alle opzichten fatastisch 2007 toe!

  • 02 Januari 2007 - 11:15

    Inge:

    joepie, de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar!
    brasa inge

  • 02 Januari 2007 - 12:34

    Atze Kaladze:

    De beste wensen he ouwe!

    Gr.

    Michiel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Joep

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 135
Totaal aantal bezoekers 112083

Voorgaande reizen:

01 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

01 Maart 2011 - 30 November -0001

Suriname deel 2

Landen bezocht: